Sökning: "Kvantitativ medie kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden Kvantitativ medie kommunikation.

  1. 1. Medietidningarnas AI-porträtt : En kvantitativ innehållsanalys av hur AI skildras i tidningarna Resumé och Dagens Media

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Granrot; Alida Victor; [2024]
    Nyckelord :framing; Dagens Media; Resumé; AI artificial intelligence; news media; UNESCO; technological determinism; gestaltning; Dagens Media; Resumé; AI artificiell intelligens; nyhetsjournalistik; UNESCO; teknologisk determinism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur AI gestaltas i tidningarna Resumé och Dagens Media som är inriktade på media- och kommunikation. Detta uppnås genom att studera tidningarnas artiklar om AI. LÄS MER

  2. 2. Me Too på Aftonbladet 2017-2022 : kvantitativ analys av hur Aftonbladet representerat Me Too

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuva Kjellin; Tilda Bjurner; [2023]
    Nyckelord :Me Too; Aftonbladet; Feminism; Agenda Setting; Social Sciences;

    Sammanfattning : MeToo-rörelsen är en internationell rörelse som har uppmärksammat problemet med sexuella trakasserier och övergrepp. Rörelsen började 2006 av Tarana Burk men växte sig inte stor förrän år 2017, då många kända kvinnor gick ut offentligt med sina historier om övergrepp. LÄS MER

  3. 3. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  4. 4. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  5. 5. Nätdejting eller traditionell dejting? Det är frågan : en kvantitativ studie om hur dagens studenter vid Lunds universitet upplever dejting

    L3-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Ella Lundevall; Fideli Almgren; [2022]
    Nyckelord :Nätdejting; Traditionell dejting; Dejting; Romantiska relationer; Icke-romantiska relationer; Studenter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Nätdejting eller traditionell dejting? Det är frågan. Denna studie är utförd av Fideli Almgren och Ella Lundevall på Institutionen för Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Studien undersöker hur svenska studenter vid Lunds universitet ser på traditionell dejting kontra nätdejting. LÄS MER