Sökning: "Kvantitativ statsvetenskap"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden Kvantitativ statsvetenskap.

  1. 6. Transparens i svenska kommuner : En kvantitativ studie av aktiv digital transparens i svenska kommuner och dess förklaringsfaktorer

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Emil Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :active digital transparency; municipalities; digital government; Sweden; regression analysis; aktiv digital transparens; kommun; kommuner; digital förvaltning; sverige; regressionsanalys;

    Sammanfattning : This study aims to examine active, digital transparency levels in Swedish municipalities, aswell as its potential explanatory factors using a stakeholder-oriented index design. All 290municipal websites are examined to create a representative index which can be analyzedbased on theoretical assumptions of why transparency and digital administration is developed. LÄS MER

  2. 7. Ungas skifte till höger? : En kvantitativ studie av ungas förändrade röstningsbeteenden 2010–2022

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Matti Welin; [2023]
    Nyckelord :Politiskt beteende; röstningsmönster; valforskning; sociala skiljelinjer; generationer; ungdomspolitik; auktoritarianism; GAL TAN; Norris Inglehart;

    Sammanfattning : This essay examines the changing behavior of young Swedish voters in the 2022 election, showing a shift towards right-wing parties compared to older voters. Focusing on the period from 2010 to 2022, it analyzes the influence of gender and education on subjective political alignment and party choice of young voters in parliamentary elections. LÄS MER

  3. 8. Begreppsförståelse och demokratiskt medborgarskap : En kvantitativ studie om gymnasieelevers begreppsförståelse för ämnesspecifika begrepp i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Tuva Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; samhällskunskap; demokratiskt medborgarskap; ämnesspecifika begrepp;

    Sammanfattning : The present study investigates high school students' knowledge for concepts that are common in civic education teaching. The concepts that the study investigates are linked to democracy and the Swedish constitution, in order to make connections between conceptual understanding and democratic citizenship. LÄS MER

  4. 9. Framåt till dåtiden? : En jämförande undersökning av EU:s och USA:s kommunikation gentemot Ryssland

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Samuel Falk; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ idéanalys; Kvantitativ frekvensanalys; Jämförande studie; Teorikonsumerande; Internationella relationer; Internationell kommunikation; Liberalism; Realism; Socialkonstruktivism; Ryssland; EU; USA;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis has been to explore if the communicative approach towards Russia, from the European Union and the United States has changed since the Russian invasion of Ukraine. To achieve this a comparative mixed method approach has been used, based on three theories of international relations: liberalism, realism and social constructivism. LÄS MER

  5. 10. Relativ ålder, relativ påverkan? : En kvantitativ studie baserad på CIVED-data, grundad i teorin om kumulativa för- och nackdelar, av sambandet mellan relativ ålder och svenska högstadieelevers benägenhet att bli aktiva demokratiska medborgare – för elevgruppen som helhet samt uppdelat efter kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Simon Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Relativ ålder; Kumulativa för- och nackdelar; Demokratifostran; Könsskillnader; Skolans kompensatoriska uppdrag;

    Sammanfattning : The purpose and aim of this study are to examine a hitherto poorly understood aspect of the influence of relative age in the school environment – the correlation between relative age and the students’ likelihood to become active participants in societies democratic processes. This correlation is also checked for gender-based differences. LÄS MER