Sökning: "Kvinnliga fångar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Kvinnliga fångar.
1. Enabling Equitable Pain Management : Understanding gender bias in pain assessment and designing for equitable care delivery
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : The healthcare field, just like any industry which is driven by people, their interactions and decisions, is affected by the social norms and biases. Historically being centred around the average white male, the healthcare structure, systems and process are not equitable. LÄS MER
2. Född i fångenskap : En socialhistorisk studie av mödrar och barn på Stockholms Läns- och straffängelse åren 1900-1910
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/HistoriaSammanfattning : I uppsatsen studeras livsloppet för 26 kvinnor som mellan åren 1900-1910 födde barn då de var fängslade på Stockholms Läns- och straffängelse. Även livsloppet för deras 27 barn födda i fängelset kartläggs. LÄS MER
3. A STAR IS (RE)BORN : Representation av könsroller i filmserien A Star Is Born
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : I denna uppsats genomförs en filmanalys och represenationsstudie av de fyra filmatiseringarna av A Star Is Born. Historien i filmserien fångar den helomfattande glamouren och romantiken av showbusiness, spänningen i när någon verkligen tror på dig, lyckan att hyllas som stjärna, fallgroparna när berömmet tar slut och den komplexa manliga och kvinnliga dynamiken i processen. LÄS MER
4. Vad berättar makten? : En undersökning om maktutövande i tv-serien Orange is the New Black´s säsong fyra
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att undersöka hur de manliga vakternas maktutövande i serien Orange is the New Black´s fjärde säsong gestaltas. För att sedan undersöka gestaltningens betydelse utgick jag från ett teoretiskt genusperspektiv. LÄS MER
5. Drottning Kristina : En kvalitativ analys av läromdel för mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka på vilket sätt läromedlens beskrivning samt framställning av historia påverkar individers historiemedvetande. Det här har gjorts genom att analysera sex läromedel i historia med inriktning på mellanstadiets årskurser 4-6, utifrån en innehållsanalys. LÄS MER