Sökning: "Kvinnodominerade yrken"
Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden Kvinnodominerade yrken.
21. ”Det är okej att visa känslor och vara man” : En kvalitativ studie om hur män som arbetar i kvinnodominerade yrken upplever sin situation och sina villkor på arbetet.
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : I dagens Sverige råder en könssegregerad arbetsmarknad där män och kvinnor förväntas arbeta inom olika sektorer, vilket ofta leder till könsdiskriminering av något slag. Män som arbetar i kvinnodominerade yrken framställs som feminina på grund av de stereotypa föreställningarna som florerar i samhället. LÄS MER
22. Sjuksköterskors löneutveckling 1977-2017 : Lönebildning och institutionella förändringar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Ekonomisk historiaSammanfattning : Under 1940-talet påbörjades en omfattande utbyggnad av en offentlig tjänstesektor som ett led i att göra Sverige till en universell välfärdsstat. I samband med den offentliga tjänstesektorns utbyggnad ökade andelen kvinnor på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER
23. MEDARBETARE OCH KVINNLIGA MEDARBETARE. : En diskursanalys av Instagraminlägg i kvinnodominerade och mansdominerade yrken.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur kön uttrycks på Instagram i kvinnodominerade och mansdominerade yrken. Vi ville undersöka om det fanns skillnader och likheter mellan hur olika arbetsgivare som representerar kvinno respektive mansdominerade yrken publicerar inlägg. LÄS MER
24. Att vara kvinna i högskolevärlden : Hur kvinnliga högskolelärare upplever arbetssituation i en mans- respektive kvinnodominerad sektion i högskolevärlden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : I dagens samhälle förekommer könssegregering på arbetsmarknaden, vilket gör att kvinnor och män har skilda yrken. En del yrken betraktas som manliga och andra som kvinnliga. Trots detta väljer en del kvinnor ändå att arbeta inom mansdominerade arbetsplatser. LÄS MER
25. Diskurser i platsannonser : Diskursanalys av platsannonser ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/SociologiSammanfattning : Med en utgångspunkt i genusidentitet som diskursivt konstruerat skapas en önskan att avslöja de konstruerande diskurserna. Utifrån denna önskan följer studiens syfte, att finna sådana diskurser i platsannonser. Studien är en diskursanalys som utförts på platsannonser för mans- respektive kvinnodominerade yrkena. LÄS MER