Sökning: "Kvinnoframställning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Kvinnoframställning.

  1. 1. "We believe in healthy, no matter what body shape you have" : En kvalitativ textanalys av kvinnoframställningen på bikiniföretagets Elsa and Rose Swimwears Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lizette Mannerhill; Jenny Dahlstrand; [2018]
    Nyckelord :Body positivity; norms; female representation; qualitative text analysis; semiotics; gender theory; Elsa and Rose Swimwear; Instagram; Kroppspositivism; normer; kvinnoframställning; kvalitativ textanalys; semiotik; genusteori; Elsa and Rose Swimwear; Instagram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en semiotiskt bildanalys och genusvetenskaplig ansats undersöka hur det kroppspositivistiska bikiniföretaget Elsa and Rose Swimwear framställer kvinnan i sin marknadsföring på Instagram. Då tidigare forskning kring kvinnlig framställning i reklam till stor del fokuserat på endast kroppsstorlek och attraktivitet har vi valt att inkludera analysverktyg som pose, gaze, samt etnicitet och hud. LÄS MER

  2. 2. Normbrytande eller stereotypisk? : En analys av de kvinnliga karaktärerna i Bondfilmerna som normsättande för samtida skönhets- och kvinnoideal

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Sandelin; [2016]
    Nyckelord :Genus; James Bond; Kvinnoframställning; film; normer; skönhetsideal; Semiotik.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate how the James Bond films portray the beauty ideals for women during a 40-year period by looking at each woman from four different categories. The study used three Bond films, which were: The Man with the Golden gun from 1974, Goldeneye from 1995 and lastly Skyfall from 2012. LÄS MER

  3. 3. Den unga kvinnans paradox : tjejmagasinens kvinnoframställning, ett nödvändigt ont

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sarah Kristiansson; Agneta Levin; Tove Norrman; [2002]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att få en klarare bild över unga kvinnors motiv till användandet av tjejmagasin som Cosmopolitan, Hennes, Silikon och VeckoRevyn. Vi har också för avsikt att ta reda på vilka funderingar unga kvinnor har runt hur kvinnor framställs i dessa magasin. LÄS MER