Sökning: "Kvinnomagasin"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Kvinnomagasin.

  1. 1. Representation av kroppar : En analys av vilken representation av kvinnlighet och kroppar som syns i livsstilsmagasin riktade mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Representation; kvinnomagasin; kroppar; normer; tjockhet; kvinnlighet; amelia; livsstilsmagasin;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilken representation av kvinnokroppar som står utanför den rådande smala kroppsnormen som presenteras i magasinet Amelia. Studien tar även upp hur synen på kvinnlighet och kroppar formas i media samt hur livsstilsmagasin är uppbyggda utifrån ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Gestaltningen av kvinnor i kvinnomagasin – nu och då

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Jonasson Falkengren; Mathilda Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :genus; gestaltning; framing; magasin; the male gaze; stereotyper; journalistik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: D etta är en studie av den kvinnliga gestaltningen i två olika kvinnomagasin från olika årtionden. Studien berör hur kvinnan beskrivs och framställs i text samt bild i de studerade magasinen. Vi ämnar att jämföra resultatet mellan magasinen för att se om det finns några eventuella skillnader i gestaltningen. LÄS MER

  3. 3. Påklädda män och söta kvinnor : En studie i representationer av genus i tidningen Frida 2013

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emma Uddesson; Joanna Górecka; [2015]
    Nyckelord :Journalism; Gender; Celebrities; Women’s magazines; Young adults; Journalistik; Genus; Frida; Kändisskap; Kvinnomagasin; Ungdomar;

    Sammanfattning : This theises aims to extend the understanding of how representation of gender is produced and reproduced in the young women’s magazine Frida. We examine this through analyzing pictures of male and female celebrities in a selected number of magazines from the year of 2013. LÄS MER

  4. 4. Kulturell globalisering i tidningsbranschen : En studie om visuell design på kvinnomagasins omslag i olika kulturer

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Zara Syversen; Emma Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Culture; Globalization; Cultural Imperialism; Cultural flow and network model; Homogenization of culture; Hybridization of culture; Women s Magazine; magazine industry; Kultur; Globalisering; Kulturimperialism; Kulturella flödes- och nätverksmodellen; Homogenisering av kultur; Hybridisering av kultur; Kvinnomagasin; Tidningsbranschen;

    Sammanfattning : Vilken roll har den kulturella globaliseringen på visuell design i tidningsbranschen? Medier är i konstant rörelse och världen har blivit ett öppet kulturellt utrymme där olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike är välkända runt om i världen. LÄS MER

  5. 5. Den ensamma flatan och glitterbögen : En kvalitativ studie av hbtq-personers porträttering i tre olika kvinnomagasin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Emma Arildsson; Sofie Möller; [2012]
    Nyckelord :hbtq; amelia; VeckoRevyn; FRIDA; media; magasin; journalistik; stereotyper; homosexualitet; bisexualitet; transsexualitet; queer;

    Sammanfattning : The aim of this studie centers on how lgbt (lesbian, gay, bisexual, transgender) are portrayed in women’s magazines. The magazines we have chosen to analyze are FRIDA, VeckoRevyn and amelia, which all three have different target groups. LÄS MER