Sökning: "Kvinnors hälsa och sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Kvinnors hälsa och sociala medier.

  1. 1. Relationen mellan Social media & Emotionell reglering : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matteo Nilsson Litrico; Nathalie Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Social Media Addiction; Emotional Regulation; Addiction; Social Media; Socialt medieberoende; Emotionell Reglering; Beoende; Sociala Medier;

    Sammanfattning : Sociala medier har förändrat männskors sätt att interagera, uttrycka sig och dela information. Det har integrerat sig som en naturlig del av många individers vardagar men trots alla fördelar som det medför, kommer det med en del problematiska aspekter. LÄS MER

  2. 2. Unga kvinnors upplevelse av att använda sociala medier i deras vardagliga liv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Thearni Thevaranjan; Kajsa Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Aktivitetsbalans; Aktivitetsmönster; Sociala medier; Unga kvinnor; Vardagliga liv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Unga kvinnor är den grupp som ökar mest i användningen av sociala medier samt den dominerande grupp som uppvisar ett signifikant samband mellan sociala medier och ohälsa. Syfte: Att undersöka hur unga kvinnor i gymnasieåldern upplever att sociala medier påverkar deras vardagliga liv i en svensk kontext. LÄS MER

  3. 3. Emotionell Intelligens i Medelåldern : Trait EI hos män och kvinnor

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Granberg; Rebecca Johansson; [2023]
    Nyckelord :Emotional intelligence; TEIQue-SF; Trait EI; Sex differences; Sex; Emotionell intelligens; TEIQue-SF; Trait EI; Könsskillnader; Kön;

    Sammanfattning : Emotionell intelligens (EI) handlar om hur man identifierar emotioner, dvs. förmågan att uppskatta, reglera och uttrycka sina egna samt andras emotioner. EI handlar också om hur man använder informationen om andras eller egna emotioner för att förbättra sina handlingar och sitt tänkande. LÄS MER

  4. 4. Från skärmen till hjärnan: En studie av kvinnors uppfattningar och tolkningar av kroppsrepresentation online : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Skotte; Frida Persson; [2023]
    Nyckelord :mental health; eating disorder; social media; body ideal; body positivity; self-esteem; social learning theory; reception studies; psykisk ohälsa; ätstörningar; sociala medier; kroppsideal; kroppspositivism; självkänsla; social inlärningsteori; receptionsforskning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur kvinnor upplever och tolkar hur kvinnokroppens representation i sociala medier påverkar deras självkänsla och psykiska hälsa. Genom en översikt av tidigare forskning, intervjuer med sex kvinnor i åldern 20-30 år samt tillämpning av social inlärningsteori och receptionsforskning, syftar vi till att ge en nyanserad insikt i detta viktiga samhällsproblem och ge läsarna en stark teoretisk grund för att förstå problemet. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever unga kvinnor att de påverkas av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Roza Abrahimy; Sabina Suomela; [2023]
    Nyckelord :young women; social media; mental health; sociocultural theory;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har sociala medier stort inflytande på människor. Studiens syfte var att undersöka hur unga kvinnor upplever att deras mentala hälsa påverkas till följd av användning av sociala medier. Tio semistrukturerade intervjuer genomfördes med unga kvinnor mellan 20–35 år som är aktiva på Facebook och Instagram. LÄS MER