Sökning: "LÄROPLANENS KUNSKAPSSYN"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden LÄROPLANENS KUNSKAPSSYN.

  1. 1. Undervisning i förskolan. En intervjustudie av pedagogernas uppfattningar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rubar Saaed; Rada Nassif; [2024-02-27]
    Nyckelord :undervisning; barnsyn; kunskapssyn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas olika uppfattningar kring undervisningsbegreppet utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Samt vilka strategier använder pedagogerna för att undervisa barn i förskolan. Vidare ville vi studera pedagogernas barnsyn och kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. Kunskapssyn och betydelse av läroplanen hos några pedagoger och skolledare i grundskola och grundsärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Henrik Westerberg; Cecilia Wårheden; [2022]
    Nyckelord :kunskapssyn läroplan grundskola grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för lärare/speciallärare och rektorers kunskapssyn och vilken betydelse de tilldelar läroplanen. En kvalitativ forskningsansats har använts, då datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer som har genomförts med lärare och rektorer i grundskola och grundsärskola. LÄS MER

  3. 3. En resa genom kunskapsvärldar : En intervjustudie om SO-lärares beskrivningar av kunskap i relation till läroplanens formulerade kunskapsformer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marcus Danielsson; [2021]
    Nyckelord :Lärare; kunskapssyn; kunskapsformer; bedömning; undervisning; planering; läroplan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka kunskapen om SO-lärares (samhällsorienterande ämnena) beskrivningarav kunskap och att undersöka hur dessa relaterar till läroplanens utvidgade kunskapsbegrepp, vilketuttrycks som att kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet ska förutsätta varandraoch balanseras i undervisningen. Kunskapsbegreppet har en lång historik inom filosofin men är relativtoutforskat i didaktiska sammanhang, vilket kan te sig motsägelsefullt. LÄS MER

  4. 4. Historieämnet i svenska läroplaner : går vi baklänges för att komma framåt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Tunebro; [2020]
    Nyckelord :curriculum theory; epistemological approach; equivalence; implementation; subject of history; historieämnet; implementering; kunskapssyn; likvärdighet; läroplansteori;

    Sammanfattning :   Vilken historisk kunskap räknas som värdefull kunskap när det kommer till skolsammanhang och läroplansteori? Hur tolkar och använder skolans personal dessa kunskapsformuleringar i läroplanen i sin undervisning? Förra hösten presenterade Skolverket sina revideringsförslag av den nuvarande läroplanen: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2019. Det första syftet med denna studie var att undersöka vad personalen i skolan ansåg om dessa revideringar och det tilltänkta implementeringsarbete de skulle innebära, med huvudfokus på historieämnet. LÄS MER

  5. 5. Kulturell reproduktion i förklädnad? En studie om litteratururval på yrkesförberedandegymnasieprogramprogram

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Line Magnusdotter; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om den skönlitteratur som läses på yrkesförberedande gymnasieprogram. För att uppnå syftet besvaras följande tre forskningsfrågor:1. Hur förhåller sig litteratururvalet i Svenska 1 på yrkesförberedande program till läroplanens formuleringar om litteratururval i kursen?2. LÄS MER