Sökning: "LÄSLYFTET"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade ordet LÄSLYFTET.

  1. 1. Läraryrket - en ständigt pågående utbildning : En brukstextanalys av texter från Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Lindblom; Nellie Hillbom; [2023]
    Nyckelord :Läslyftet; fortbildning; brukstextanalys; metafunktioner; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera utformningen av två texter hämtade från fortbildningsprojektet Läslyftet. Texterna hämtas från modulen Tidig läsundervisning och berör läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Lässtrategier som verktyg för läsförståelse : Reading strategies as a tool for reading comprehension

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Samia Ben Monsor; Karolina Spjut; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; lässtrategier; lärares kompetens; motivation.;

    Sammanfattning : Kunskapsmätningar visar på att elevers förmåga till läsförståelse blir allt sämre. Det är en kunskap som är betydelsefull ur flera perspektiv och Skolverket har under de senaste åren arbetat med Läslyftet för att åstadkomma en förändring. LÄS MER

  3. 3. 2010-talets läsfrämjande satsningar : En innehållsanalys av Läslyftet och läslovet med utgångspunkt i läsfrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jennifer Eriksson; [2023]
    Nyckelord :läslust; estetisk läsning; efferent läsning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : This study examines two Swedish projects, Läslyftet (the Reading Lift) and läslovet (the Reading Break), and a selection of texts in them by using the qualitative content analysis. The purpose of the study is to investigate what the content is in four modules that emphasize reading. LÄS MER

  4. 4. Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Channah Millroth; [2022-01-27]
    Nyckelord :Läslyftet i förskolan; kompetensutveckling; kollegialt lärande; språkutveckling; kommunikation; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver informanterna innebörden av kollegialt lärande? Hur beskriver informanterna upplevelsen av ett kollegialt lärande? Denna fallstudie bidrar till den begränsade forskning som finns om vikten av det kollegiala lärandet och att det sker i en gemenskap (Hattie 2012, Timperley 2013). LÄS MER

  5. 5. Språkinriktad undervisning i mediaämnet : Ett autoetnografiskt utvecklingsarbete i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Fagerström; [2022]
    Nyckelord :professional learning; teacher development; content and language integrated learning; media teaching;

    Sammanfattning : In connection with the introduction of the current curriculum in 2011, a student’s language development became the shared responsibility of all subject areas. This imply that a student’s knowledge development can be strengthened no matter the subject area through teaching methods that focus on developing language skills. LÄS MER