Sökning: "LäSt"

Visar resultat 1 - 5 av 847 uppsatser innehållade ordet LäSt.

  1. 1. Läslyftets betydelse med fokus på läsförståelse av faktatexter En kvalitativ studie av några mellanstadielärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Gemrud; Karin Ingemalm; [2020-01-15]
    Nyckelord :Läslyftet; kollegiala lärandet; läsförståelse; faktatexter; lässtrategier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en djupare förståelse hur tolv mellanstadielärare på tre olika skolor utvecklat undervisningen kring läsförståelse av faktatexter utifrån Läslyftets betydelse. Specifikt fokus riktas mot elever i svårigheter att förstå faktatexter de läst. LÄS MER

  2. 2. EN LITEN STUDIE OM STUDIERO INTERVJUER OCH OBSERVATIONER I EN KLASS I ÅRSKURS 6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ann-christin Mertala; Jenny Ferlin; [2020-01-07]
    Nyckelord :Studiero; klassrumsledning;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes efter att vi läst Skolinspektionens (2016) rapport angående studiero i svenska klassrum. Vi båda arbetar som obehöriga lärare samtidigt som vi studerar för att få behörighet. LÄS MER

  3. 3. Personliga erfarenheter i arbeten skrivna av gymnasieelever – Om ett av kunskapskraven i ämnet psykologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Li Dunkers; [2020]
    Nyckelord :own experience; psychology; learning; knowledge; relation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur kunskapskravet i psykologi, som säger att eleven ska koppla kunskap till den egna erfarenheten, har för betydelse för elevens inlärning och förståelse av ny teoretisk kunskap. Syftet var även att undersöka vilken betydelse relationen mellan lärare och elev har för vad eleven väljer att dela med sig av utifrån den egna erfarenheten och vad eleven upplever att det är som bedöms i uppgiften. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevda påverkan av ämneskunskaper i psykologi.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Karin Berglund Amador; Hanna Månsson Nord; [2020]
    Nyckelord :psykologi; gymnasieelever; kvalitativ studie; kunskap; tematisk analys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elever upplever sig påverkade som mottagare av psykologisk kunskap, genom psykologilektioner på gymnasiet. En explorativ, kvalitativ studie med åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes. Gymnasieeleverna gick i åk 2 eller åk 3 och kom från tre olika skolor i Skåne, Sverige. LÄS MER

  5. 5. Att spela mellan raderna - En studie i att gestalta en läst text med hjälp av orgeln.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Linus Landgren; [2019-10-02]
    Nyckelord :ackompanjemang; bibeltext; improvisation; komposition; orgel; orgelsaga; sagor; story-telling; textgestaltning;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur orgeln kan användas till att ackompanjera en läst text. Jag har valt fyra texter – två bibeltexter och två egenskrivna barnsagor – som jag har spelat till samtidigt som de lästes. Ackompanjemangens syfte har varit att lyfta fram handlingen och återspegla de känslolägen som finns i texterna. LÄS MER