Sökning: "Lära media"
Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden Lära media.
1. Kan man lära gamla hundar att sitta? : En kvalitativ intervjustudie om fyra äldre människors användning av digitala skärmar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The focus of this thesis is on how elderly people make use of digital screens. The study studies how these elderly individuals view their screen time and it highlights how they have adapted to an ever-changing media landscape. LÄS MER
2. Samhällskunskapslärares ämnesförståelse och prioriteringar : En kvalitativ studie om lärares ämnesförståelse och prioriteringar inom ämnet samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Med egna erfarenheter av samhällskunskapslärare som jag har haft genom åren så har lärarna haft olika värderingar på vad som är viktigast för dem att lära ut. Det i sin tur kan alltså leda till att eleverna, med olika lärare, lär sig väldigt olika saker och olika mycket inom samhällskunskapen, därmed kan resultera att eleverna besitter på olika kunskaper. LÄS MER
3. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER
4. Att växa upp i en digital värld : En experimentell studie om skillnaden på inlärning från e-böcker jämfört med traditionella böcker hos tvååriga barn
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Användandet av digital media hos små barn har ökat drastiskt de senaste åren, däribland läsning av e-böcker. Tidigare forskningsfynd är tvetydiga gällande effekterna på inlärning från e-böcker. LÄS MER
5. Design för motivation och engagemang i enterprise social media : Användning av inre motivation för utformandet av gamification och persuasive design
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : På grund av Covid-19 pandemin har sättet vi arbetar på förändrats och allt fler människor arbetar idag på distans. Detta har medfört att medarbetare kan känna sig ensamma utan en tillhörighet till den arbetsplats de jobbar på, vilket kan ha negativa effekter på deras engagemang och prestationer. LÄS MER