Sökning: "Lärande frisör"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Lärande frisör.

  1. 1. Arbetsplatsförlagt lärande för frisörelever med diagnosen autism eller adhd i behov av anpassningar och stödinsatser

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annika Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Adhd; Arbetsplatsförlagt lärande; Autism; Samverkan; Stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en tillgänglig lärmiljö för frisörelever på nationellt hantverksprogram med diagnoserna autism och adhd skapas på arbetsplatsförlagt lärande (APL) med fokus på anpassningar, stödinsatser, ansvarsfördelning och samverkan. Kvalitativ metod användes i form av semistrukturerade intervjuer med yrkeslärare från yrkesprogram med inriktning frisör och handledare på frisörsalonger. LÄS MER

  2. 2. Elevstöd i samband med APL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :My Olofsson; Sara Hysing; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; extra anpassningar; särskilt stöd; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Trots att alla gymnasieelever i har rätt till samma stöd under arbetsplatsförlagt lärande (APL) som de har i skolan finns det i praktiken svårigheter att utforma ett fungerande stöd. Under APL är yrkesläraren den som vanligtvis fungerar som en länk mellan skolan och arbetsplatsen medan handledaren är den som, tillsammans med skolan, ska stötta eleven på arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. Nyckeln till frisöryrkets lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Beronius; [2015-07-29]
    Nyckelord :Erfarenhetslärande inom hantverk; Känsla; Formspråk; Färg;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en inblick i personligt uppfattat lärande under utbildning till yrket frisör, ur hantverkarens perspektiv. Frågeställningarna som förde studien var följande: Berätta varför valet föll på frisöryrket? Vad är en skicklig frisör? Tankar om personligt bidragande faktorer som hjälper i utvecklingen att bli en skicklig frisör? Vad är det grundläggande för att uppfattas som en skicklig frisör? Teori: Grundtanken i ett sociokulturellt perspektiv handlar om samspel. LÄS MER

  4. 4. Hur ska vi stärka kvaliteten på APL inom Hantverksprogrammet/Frisör - utifrån handledarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ljiljana Zaric; [2014]
    Nyckelord :APL; Arbetsförlagt lärande; Handledare; Kunskap; Kvalitet; Styrdokument; Yrkeskompetens; Yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning av arbetsplatsförlagt lärande, APL, visar att denna inte alltid håller måttet. Syftet är att visa hur man kan stärka och utveckla APL inom Hantverksprogrammet/Frisör. Teoridelen visar hur viktigt detta är för elevernas utbildning. Undersökningen handlar om handledarnas syn på utbildningen och APL. LÄS MER

  5. 5. Lärarens yrkeskunnande : Ett kluvet uppdrag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Lena Ziegenbein; [2014]
    Nyckelord :bildningsresor; dialogseminarium; frisör; frisörlärare; kollegialt lärande; professionsutveckling; yrkeskunnande; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser och beskriver en del av yrkeslärarens många kompetenser och dagliga verksamhet, men den handlar också hur en utveckling av dessa kompetenser skulle kunna ske. Min egen bildningsresa inom frisöryrket skildras med några trevande försök att klippa hår till att numera jobba som frisörlärare. LÄS MER