Sökning: "Lärande genom leken i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Lärande genom leken i skolan.

  1. 1. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2023]
    Nyckelord :Addition; affär; lek; leka; lekbaserad; matematik; matematikundervisning; undervisning.;

    Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER

  2. 2. "Som vilket kafferep som helst" : Förskollärares syn på barns sociala samspel i fri lek och planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebecca Olsson; Emma Svedenvik; [2023]
    Nyckelord :preschool; children’s social interaction; free play; planned teaching; förskola; barns sociala samspel; fri lek; planerad undervisning;

    Sammanfattning : Det sociala samspelet är något som följer oss genom hela livet. Det livslånga lärandet tar fart under förskoleåren och det sociala samspelet blir därför en betydelsefull del av förskolans verksamhet. Det socialt samspel ses därför som ett intressant ämne att undersöka. LÄS MER

  3. 3. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Shanaz Said; Sihem Semouk; [2022]
    Nyckelord :förskola; undervisning; matematik; lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER

  4. 4. Undervisningens plats i förskolan : En studie om förskollärares resonemang kring undervisningsbegreppet och relationen mellan undervisning och lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Hagelin; Sofia Omidi; [2022]
    Nyckelord :undervisningsbegreppet; undervisning; lek; förskollärare; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie behandlar förskollärares syn på begreppet undervisning som är ett relativt nytt begrepp i förskolans läroplan samt vad undervisningen har för plats i förskolans verksamhet och hur den förhåller sig till leken. Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring begreppet undervisning och hur de ser på förskolans undervisning i relation till barns lek. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärarens förhållningssätt till lek : En intervjustudie om hur lärandet på rasten påverkas av formell och informell lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nima Derafsh-razm; Johan Jivengard; [2020]
    Nyckelord :Formell lek; förhållningssätt; informell lek; lärare; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genomföra intervjuer med grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för att undersöka lärarens perspektiv kring hur eleverna tillgodogör sig kunskaper genom den formella och informella leken. Eftersom ordet rast definieras som ett avbrott från arbete innebär det att elevernas rast bör vara ett avbrott från lärande. LÄS MER