Sökning: "Lärande organisation Kommunikation Ledning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Lärande organisation Kommunikation Ledning.

  1. 1. Eleverna fortsätter att utvecklas och de vill att fritids steppar upp och följer med!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Fredriksson; Thea Kristensson Lexén; [2023-10-23]
    Nyckelord :fritidshem; elevinflytande; fritid; digitala medier; anledningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera orsaker till varför äldre elever slutar på fritidshemmet och därefter beskriva möjliga förbättringar inom fritidsverksamheten, som är nödvändiga att genomföra utifrån syftet att elever i åldrarna 10 - 12 år ska fortsätta gå på fritids. Studien syftar till att svara på tre frågeställningar vilket är Vilka anledningar finns det för att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån elevernas perspektiv? Vilka potentiella fenomen påverkar att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån fritidslärarnas perspektiv? Och till sist, Vilka förändringar inom fritidshemmet behöver genomföras utifrån de anledningar som lärarna och eleverna anger till varför elever slutar på fritidshemmet? Vi har intervjuat elever i åldrarna 10 – 12 år som inte längre är inskrivna på fritidshemmet samt utbildade fritidslärare som alla har arbetat inom yrket under flera år. LÄS MER

  2. 2. ”…Det blir som att lära ett barn att prata svenska fast på samiska…” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling av minoritetsspråket samiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Larsson Garcia; Sara Pittja; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; minoritetsspråk; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det framgår i lagar och förordningar att Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk har fått ett större utrymme i förskolans läroplan, därför ämnar denna studie ta reda på hur förskollärare tillämpar detta ansvar. Studiens syfte är därmed att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling inom minoritetsspråket samiska. LÄS MER

  3. 3. Varför gör vi det här? : En kvalitativ undersökning om meningsskapande och meningsgivande kring förändring i ett transportföretag

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sophie Prinzell; Saqib Sandhu; [2019]
    Nyckelord :Change work; sensemaking; sensegiving; learning; communication; management; middle managers; employees; Förändringsarbete; meningsskapande; meningsgivande; lärande; kommunikation; ledning; mellanchefer; medarbetare;

    Sammanfattning : Studien har undersökt hur ett förändringsarbete i en organisation förmedlats och tagits emot genom de hierarkiska nivåerna. Frågeställningarna har därför undersökt hur ledning förmedlat och motiverat ett förändringsinitiativ, hur mellanchefer tolkat detta och förmedlat det vidare till medarbetare och slutligen vilken form av meningsskapande och lärande som skett hos medarbetare. LÄS MER

  4. 4. Komplexitet i samverkan -En studie om specialpedagogens roll som en del av ett tvärprofessionellt team riktat mot förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Ottosson; Maia Appelfeldt; [2019]
    Nyckelord :organisation; profession; samverkan; specialpedagogens roll; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : *Sammanfattning/Abstract: Appelfeldt, Maia och Ottosson, Mia (2019). Komplexitet i samverkan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. The Actualization of Innovation : A case study on how the district administrations in the City of Stockholm actualize innovation

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Ismet Omerovic; [2019]
    Nyckelord :Innovation; Innovation process; Public sector; Barriers to innovation.; Innovation; Innovationsprocesser; Offentlig sektor; Barriärer för innovation.;

    Sammanfattning : As innovation plays a predominant role in gaining competitive advantage, profit driving companies within the private sector have found ways to use innovation to succeed on the market. Although the public sector works according to a different set of logic, the demand for innovation within the public sector has been found to be growing due to increasing user needs, as well as increasing expectations on the effectiveness, availability and the quality of the public services. LÄS MER