Sökning: "Lärande organisation"

Visar resultat 6 - 10 av 1204 uppsatser innehållade orden Lärande organisation.

  1. 6. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 7. Psykologisk trygghet hos individen och ansvarstagande i yrkesrollen                                 : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Maria Andrén Castagna; Monika Zetterberg; [2024]
    Nyckelord :Psychological safety; responsibility; inclusive culture; learning; curiosity; working alone; Psykologisk trygghet; ansvar; inkluderande kultur; lärande; nyfikenhet; ensamarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka upplevelser av och uppfattningar om psykologisk trygghet i relation till ansvarstagande bland skogliga planerare utifrån frågeställningarna: hur ser den psykologiska tryggheten ut bland skogliga planerare? Samt: hur påverkar förekomsten av psykologisk trygghet individens upplevda möjlighet till ansvarstagande i sin yrkesroll? Kvalitativ, induktiv metod med fenomenologisk ansats valdes för studien. Materialinsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Specialistundersköterskekompetens-vilka effekter innebär det för undersköterskor, ledare och organisation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lidia Bringsén; [2024]
    Nyckelord :Specialistundersköterska; kompetensutveckling; organisation; lärande; arbete; ledare; gruppen; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen riktar jag min uppmärksamhet på specialistundersköterskekompetensutbildningen och vilka effekter den i första hand har för de deltagande undersköterskor som genomförde utbildningen. Jag analyserar även specialistundersköterskornas interaktioner med ledare och grupp, samt ledarens funktion i processen. LÄS MER

  4. 9. “Det som chefen tycker är viktigt blir ju också viktigt för varje medarbetare” : Chefers uppfattning om organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Karin Liljebjörk; Elisabeth Westerberg; [2024]
    Nyckelord :Organisational learning; Leadership; Organisational Learning Capability; Learning organisation; Learning culture; Organisatoriskt lärande; Ledarskap; Organisational Learning Capability; Den lärande organisationen; Lärandekultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka chefers uppfattningar om organisatoriskt lärande. Detta görs genom en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie, där urvalet består av sju chefer från tre organisationer från två olika branscher. LÄS MER

  5. 10. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Fredrik Lewén; [2024]
    Nyckelord :Generative AI; Knowledge Work; Workplace Learning; Knowledge Management; Practical Application; Generativ AI; Kunskapsarbete; Lärande på arbetsplatsen; Kunskapsdelning; Praktisk tillämpning;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER