Sökning: "Lärandemiljö gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Lärandemiljö gymnasiet.

  1. 1. Att bemästra matematikångest : En djupdykning i gymnasiala lärares uppfattningar och framgångsrika strategier för att motverka matematikångest hos elever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofi Bornlid; Ebba Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Matematikångest; Strategier; Motverka; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka gymnasiala yrkesverksamma matematiklärares uppfattningar om matematikångest, dess orsaker och de strategier de använder för att motverka elevers matematikångest. Genom en kvalitativ intervjustudie har data samlats in från åtta matematiklärare. LÄS MER

  2. 2. Motivation för lärande i några av Skolverkets moduler i matematikdidaktik för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Norell; [2022]
    Nyckelord :moduler; matematikdidaktik; kompetensutveckling; motivation; drivkrafter; matematik; dokumentstudie; tematisk analys; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Motivation till att lära är viktigt i skolan. Trots det så nämns ordet motivation varken i skollagen, läroplanen för gymnasiet eller ämnesplanen i matematik. LÄS MER

  3. 3. Att räkna med bråk : Samband mellan matematikångest, konflikter och dess hantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Louise Sehlstedt; [2021]
    Nyckelord :Classroom conflicts; Conflict management; Learning environment; Math anxiety; Klassrumskonflikter; Konflikthantering; Lärandemiljö; Matematikångest.;

    Sammanfattning : I en multimetodial studie kombinerades kvalitativa enkätundersökningar om konflikthantering, riktade till matematiklärare, med kvantitativa enkätundersökningar om konfliktfrekvenser och matematikångest, riktade till deras klasser, för att belysa om frekvensen av klassrumskonflikter och dess hantering har ett samband med matematikångest. Sex lärare deltog tillsammans med totalt 201 elever, fördelat på elva klasser på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Elevers motivation till ämnet naturkunskap : Skillnader mellan yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnéa Waara; [2018]
    Nyckelord :gymnasiegemensamma ämnen; naturvetenskap; upplevd förmåga; ämnets lärovärde; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Undersökningar har visat att många gymnasieelever känner sig omotiverade till sina studier – speciellt elever på yrkesförberedande program, och det är de gymnasiegemensamma ämnena som dessa elever har lägst motivation till. Denna studie har med hjälp av en enkät tagit reda på om det är någon skillnad i motivation till det gymnasiegemensamma ämnet naturkunskap mellan klasser som läser högskoleförberedande program och yrkesförberedande program. LÄS MER

  5. 5. Språkundervisning i ämnet spanska i en mångkulturell skola - en språkdidaktisk studie av gymnasieelevers uppfattningar om språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Monica Larm Jallow; [2014-08-13]
    Nyckelord :Språkutveckling; Språkdidaktik; Det månkulturella klassrummet; Sociokulturellt perspektiv; Lärandemiljö; Pygmalioneffekten;

    Sammanfattning : Syfte: Avsikten med denna uppsats är att belysa ämnet spanska i dagens mångkulturella gymnasieskola och undersöka hur gymnasieelever ser på språkutveckling och hur de anser undervisningen i spanska bör utformas för att främja såväl språkutveckling som integration. Teori: Jag har i denna undersökning utgått ifrån Vygotskijs (1999) sociokulturella perspektiv på språkutveckling därVygotskij hävdar att det kommunikativa och sociala samspelet är avgörande för ett barns språkutveckling. LÄS MER