Sökning: "Lärandestilar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Lärandestilar.

  1. 1. Bråk behöver inte vara svårt – En kvalitativ intervjustudie kring lärares användning av laborativa material i bråkundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jenny Andersson; [2019-07-02]
    Nyckelord :matematikundervisning; laborativt material; laborativt arbetssätt; bråk; addition och subtraktion av bråk; konkret; abstrakt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om, och belysa hur det går att använda laborativa material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk. Frågeställningarna som studien har som uppgift att besvara är följande: Vilka laborativa material använder matematiklärare vid undervisning om addition och subtraktion av bråk, hur och i vilken utsträckning menar lärarna att de används i undervisningen? Varför väljer matematiklärare att använda laborativt material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk? I studien har empiri samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Digital glosinlärning i ämnet moderna språk : En studie i vilka attityder, erfarenheter och kunskaper en grupp elever och lärare har vad gäller digital glosinlärning imoderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Susanne Lilliestam; [2019]
    Nyckelord :Digital glosinlärning; ordinlärning; moderna språk; digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Genom en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ intervjustudie undersöks här vilka attityder, erfarenheter och kunskaper en grupp elever och lärare har vad gäller digital glosinlärning i ämnet moderna språk. Bakgrunden är Skolverkets vision om att grundskolan år 2022 ska ge eleverna en adekvat utbildning inom digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. Den digitala transformationen i välfärdssamhället : En kvalitativ studie om hur omsorgspersonal kan känna delaktighet i framtida organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Shahed Kamel Ejeel; Cecilia Fägersten; Kajsa Paniagua Iacobi; [2018]
    Nyckelord :Change processes; digitization; learning styles; organizational changes; participation; well-being at the workplace; Förändringsprocesser; delaktighet; digitalisering; lärandestilar organisationsförändringar; trivsel på arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Sverige står inför stora välfärdsutmaningar när allt fler arbetsföra personer går i pension. Till följd av ojämn befolkningsutveckling kommer det inom kort finnas färre arbetare som skall ta hand om fler pensionärer. LÄS MER

  4. 4. Hur naturvetenskap kan undervisas i en förstaklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Avesta Flärd; [2013]
    Nyckelord :Learning styles; natural science; outdoor learning; primary school; seasonal changings; Lärandestilar; naturvetenskap; utomhuspedagogik; grundskolan; årstidsväxlingar;

    Sammanfattning : This work addresses the education of 7–8 years old children in the way of learning science, especially the moment called ”Årstidsväxlingar i naturen” (Seasonal changes in nature) in the curriculum Lgr11 from the ”Core content” and how this subject is taught in a Swedish first grade in primary school. The investigation was aimed to try to find out which methods the teachers are using and what kind of material and technical devises they use, what kind of teaching/learning styles they advocate and how much time they spend for the different moments of teaching in the classroom as well as outdoors. LÄS MER

  5. 5. "Jag försöker variera, men..." : en undersökning om pedagogers förhållningssätt till elevers olika lärandestilar

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jenny Mattisson; Anna Sandgren; [2008]
    Nyckelord :Lärandestilar; kunskap; förhållningssätt; intelligenser;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka pedagogers förhållningssätt till elevers olika lärandestilar. Det har också studerats vilka metoder som ges av pedagogen för att tillgodose olika lärandestilar. I litteraturgenomgången beskrivs olika lärandestilar samt Gardners olika intelligenser. LÄS MER