Sökning: "Lärandets villkor"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Lärandets villkor.
1. Det livslånga lärandet på arbetsplatsen : En studie om hur det livslånga lärandet kan främjas på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I dagens globaliserade, tekniska och föränderliga samhälle är livslångt lärande på arbetsplatsen betydelsefullt för både organisationer och anställda. Forskning visar hur lärande på arbetsplatsen är en process som pågår dagligen, både formellt och informellt. LÄS MER
2. Distansarbete ur ett medarbetarperspektiv : Hur arbetsformen utmanar villkoren för lärande och kompetensutveckling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka distansarbete som arbetsform ur ett medarbetarperspektiv för att därigenom kunna presentera hur distansarbete kan utmana villkoren för lärande och kompetensutveckling. Studien utfördes genom en kvalitativ metod med ett hermeneutiskt antagande där semistrukturerade intervjuer var grunden för insamling av empiriskt material. LÄS MER
3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. AbstractSyfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan med försenad språkutveckling identifieras och vilka pedagogiska arbetssätt som används för att stödja barns språkutveckling. LÄS MER
4. Utagerande beteenden i förskolan - en observations- och intervjustudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att beskriva situationer där barn reagerar med utagerande beteenden på en förskoleavdelning samt pedagogernas tankar kring barn som uppvisar utagerande beteende • Hur tänker och upplever pedagogerna barn som uppvisar utagerande beteende? • När, var och varför uppstår utagerande/konfliktsituationer? • Hur samspelar pedagogerna med barn som uppvisar utagerande beteende? • Hur hanterar pedagogerna utagerande/konfliktsituationer om de uppstår? Teori Studien utgår från den sociokulturella teorin eftersom den intresserar sig för hur sociala praktiker formas och hur olika tankar och idéer kommer till uttryck i praktiken. Säljö (2005) skriver att samspelet mellan kollektivet och individen är i fokus i den sociokulturella teorin. LÄS MER
5. Elevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i England
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dessanvändning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, idiskussionen hörs politiker, skolledning, lärare eller föräldrar men mera sällan elever. LÄS MER