Sökning: "Lärandets villkor"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Lärandets villkor.

  1. 1. Det livslånga lärandet på arbetsplatsen : En studie om hur det livslånga lärandet kan främjas på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Tonelid; [2022]
    Nyckelord :livslångt lärande; ledarskap; lärande organisationer; kunskapsdelning; kunskapshantering; organisationsförändringar; organisationskultur;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade, tekniska och föränderliga samhälle är livslångt lärande på arbetsplatsen betydelsefullt för både organisationer och anställda. Forskning visar hur lärande på arbetsplatsen är en process som pågår dagligen, både formellt och informellt. LÄS MER

  2. 2. Distansarbete ur ett medarbetarperspektiv : Hur arbetsformen utmanar villkoren för lärande och kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linn Svegmar; Ida Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :distansarbete; medarbetare; lärande; kompetensutveckling; arbetsplatslärande; social interaktion; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka distansarbete som arbetsform ur ett med­arbetar­perspektiv för att därigenom kunna presentera hur distansarbete kan utmana villkoren för lärande och kompetensutveckling. Studien utfördes genom en kvalita­tiv metod med ett hermeneutiskt antagande där semistrukturerade intervjuer var grund­en för insamling av empiriskt material. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annika Larsson; Suzana Sörling Cavrak; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. AbstractSyfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan med försenad språkutveckling identifieras och vilka pedagogiska arbetssätt som används för att stödja barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Utagerande beteenden i förskolan - en observations- och intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annalena Sjögren; Katrin Ström; [2014-08-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att beskriva situationer där barn reagerar med utagerande beteenden på en förskoleavdelning samt pedagogernas tankar kring barn som uppvisar utagerande beteende • Hur tänker och upplever pedagogerna barn som uppvisar utagerande beteende? • När, var och varför uppstår utagerande/konfliktsituationer? • Hur samspelar pedagogerna med barn som uppvisar utagerande beteende? • Hur hanterar pedagogerna utagerande/konfliktsituationer om de uppstår? Teori Studien utgår från den sociokulturella teorin eftersom den intresserar sig för hur sociala praktiker formas och hur olika tankar och idéer kommer till uttryck i praktiken. Säljö (2005) skriver att samspelet mellan kollektivet och individen är i fokus i den sociokulturella teorin. LÄS MER

  5. 5. Elevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i England

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Louise Elam; Viveca Ahlström; [2014]
    Nyckelord :IKT; sociokulturella teoriperspektiv; högstadiet;

    Sammanfattning : I Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dessanvändning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, idiskussionen hörs politiker, skolledning, lärare eller föräldrar men mera sällan elever. LÄS MER