Sökning: "Lärar-elevrelationer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Lärar-elevrelationer.

  1. 1. “Extra tålamod, extra tid och lite extra kärlek” : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelse av att arbeta med korridorselever

    Master-uppsats,

    Författare :Veronika Robertsson; Christian Morrison; [2021]
    Nyckelord :Secondary School Teachers; unauthorized absence; in-school truants; responsibility; Teacher self-efficacy; trust; relationship building; collegial cooperation; gymnasielärare; ogiltig frånvaro; korridorselever; ansvar; lärar-self-efficacy; tilltro; relationsbyggande; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Within Swedish Secondary Schools, truancy has been an increasing concern over the last eleven years. A specific form of truancy is so called in-school truancy where the student is basically within the school corridors but to a lesser degree attends the lessons. LÄS MER

  2. 2. ”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger” : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eriksson Helene; Magnusson Josefine; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; good relationships; intellectual disability; teachers’ relational competence; Teacher - student relationships; relations; relational perspective; Goda relationer; intellektuell funktionsnedsättning; Lärare-elev relationer; lärares relationskompetens; relation; relationellt perspektiv; särskola;

    Sammanfattning : Studien belyser lärar - elevrelationer och har ett relationellt perspektiv. Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever på särskolan beskriver lärar-elevrelationer samt vilka likheter och skillnader det finns i beskrivningarna. LÄS MER

  3. 3. Vad innebär ett positivt klassrumsklimat? – En intervjustudie om några mellanstadielärares uppfattningar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ranin Shouedi Zackrisson; [2019-07-02]
    Nyckelord :mellanstadielärare; positivt klassrumsklimat; lärar-elevrelationer; lärarroll; konflikthantering; humor och arbetsro;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka vad lärare säger att de gör för att skapa ett positivt klassrumsklimat och vilka faktorer lärarna beskriver som bidragande till det positiva klimatet i klassrummet. Arbetet belyser även aspekter som arbetsro, humor och konflikthantering. LÄS MER

  4. 4. Motivation i lärandet. Elevers upplevelser av motiverande faktorer i en lärandesituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mikael Sturesson; [2017]
    Nyckelord :motivation; autonomi; lärar- elevrelationer; mål; läxor; Utbildningsvetenskap; musikpedagogik motivation; autonomy; teacher-student relationships; goals; homework; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare jobbar med att motivera sina elever och vad eleverna uppfattar som motiverande. Detta är gjort genom att intervjua fyra personer som har haft en musiklärare som har varit en betydelsefull motivationskälla för dem. LÄS MER

  5. 5. Hur elever uppfattar sina lärare : - en pilotstudie med Questionnaire of Teacher Interaction i svenska gymnasieskolor

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Amanda Almén; [2017]
    Nyckelord :Interpersonella relationer; QTI; QTI-sv; Questionnaire of Teacher Interaction; lärar-elevrelationer;

    Sammanfattning : I den här undersökningen översätts den internationellt använda studien QTI till svenska och delas ut till svenska gymnasieungdomar. Enkäten är tänkt att undersöka hur eleverna ser på sina lärare och relationen till dem. Enkäten utvärderas i uppsatsen och förslag på förbättringar ges. LÄS MER