Sökning: "Lärare Johannesson"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Lärare Johannesson.

  1. 1. Samverkan mellan skollärare och “superman”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mattias Jogren; Lucas Johannesson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Samverkan; fritidslärare; skollärare; lärare; rektor; obligatorisk skoldag; fritidshem; skolverksamhet; fritidshemsverksamhet.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att fritidslärare ofta arbetar som resurs eller hjälplärare under den obligatoriska skoldagen. Fritidslärare får varken tid eller utrymme för att bedriva fritidspedagogisk undervisning under den obligatoriska skoldagen, utan ägnar sin tid till att bedriva skolpedagogisk undervisning. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i SO-undervisningen : Lärares uppfattningar om effekter på elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Karin Johannesson; Tilda Plantin Ewe; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; learning environment; digital competence; sociocultural perspective; Digitala verktyg; lärmiljö; digital kompetens; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Digitala verktyg får en ökad spridning i samhället och läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) förespråkar en ökad användning av digitala verktyg i undervisningen. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i SO-undervisningen, samt vilka effekter digitala verktyg har på elevers engagemang och lärande sett ur ett lärarperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Hur nyttjas fritidshemslärares kompetens under skoltid? : En kvantitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om hur skolan tar tillvara deras kompetens under skoltid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Klingborg; Andreas Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; kompetens; lärare i fritidshem; samverkan; skola; skoltid; arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshemslärares kompetenser nyttjas under skoltid. Detta är en kvantitativ studie som genom enkäter undersökt fritidshemslärares upplevelser kring hur deras kompetens nyttjas under skoltid. LÄS MER

  4. 4. Hur kan ett digitalt läromedel stödja elever med ADHD i matematik? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av Nomp

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kenny Johannesson; Pontus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Nomp; ADHD; uppfattningar; fenomenografi; motivation; inre motivation; återkoppling; anpassning; design;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on teachers' different perceptions of how the digital teaching aid Nomp can support students with ADHD through a phenomenographic perspective. Previous research about ADHD studies various aspects that are characterized by the diagnosis, such as lack of motivation and difficulty concentrating as well as how feedback affects students who have ADHD. LÄS MER

  5. 5. Skrivundervisning på mellanstadiet : Lärares uppfattningar om analogt och digitalt producerade texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tilda Plantin Ewe; Karin Johannesson; [2022]
    Nyckelord :Handwriting; digital writing; writing development; Analogt skrivande; digitalt skrivande; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett faktum samtidigt som elever uppvisar en viss skrivproblematik sett utifrån de nationella proven i årskurs 6. Delade meningar råder om hur stor plats digitalt skrivande bör få i undervisningen. LÄS MER