Sökning: "Lärare f-6"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden Lärare f-6.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  2. 2. ”Eftersom lärande är kommunikation måste man kommunicera för att lära” : Lärares arbete med boksamtal i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rebecca Edqvist; Paulina Gatu; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; textsamtal; literacy; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har enligt den senaste PISA-mätningen (2022) visat ett dalande resultat som idag motsvarar samma nivåer som under mätningen år 2012 då de lägsta nivåerna för elevers läsförståelse utmättes. PIRLS-mätningen 2021 vittnar om ett likartat resultat, som berör elever i grundskolan, med försämrade resultat i läsförståelse inom både skönlitteratur och sakprosa. LÄS MER

  3. 3. Lärarens uppfattningar och kunskaper om matematikångest.En surveyundersökning om hur stor andel av F-6 lärarna, som ser de tidiga tecknen vilka kan leda till matematikångest hos eleverna.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katarina Cronholm; Christina Myresten; [2023-02-22]
    Nyckelord :matematikångest; tidiga tecken på matematikångest; lärare F-6; matematiklärare;

    Sammanfattning : Matematikångest är en negativ känsla som uppstår i olika matematiska situationer vilket påverkar individen på olika sätt. Känslor i form av oro, rädsla, spänningar och ångest påverkar individens förmåga att hantera siffror och lösa matematiska problem negativt både i det vardagliga livet och i skolan. LÄS MER

  4. 4. Interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen : En kvalitativ undersökning av lärares användning, uppfattning och digital kompetens av interaktiv skrivtavla i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alice Carlsson; Nora Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; interactive whiteboard; digital competence; mathematics education; TPACK; Digitala verktyg; interaktiv skrivtavla; digital kompetens; matematikundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : I och med den pågående digitaliseringen i dagens samhälle som vi även ser i skolans verksamhet är det av stort intresse att undersöka dess påverkan i klassrummet. Syftet med föreliggande studie var att undersöka lärares användning och uppfattning av interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. F-6-lärares allmänna attityder till utomhuspedagogik i biologi och för främjandet av elevers kunskaper om djurliv : Primary school and preschool class teachers ́ general attitudes towards outdoor education in biology and to promote students ́ knowledge about wildlife

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Persson; [2023]
    Nyckelord :attityd; begrepp; biologi; djurliv; F-6-lärare; kunskaper och utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Arbetets problemområde handlar om att det finns många anledningar till att bedriva utomhusundervisning som forskningen visar på samtidigt som det finns en osäkerhet bland lärare att ta sig ut med eleverna. Syftet med denna uppsats är att ta reda på lärares (i F-6) attityder till att bedriva utomhuspedagogisk undervisning i biologi och för att elever ska få ämnesspecifika kunskaper och begreppskunskaper om djurliv. LÄS MER