Sökning: "Lärare i fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 206 uppsatser innehållade orden Lärare i fritidshem.

  1. 1. Hur ska man förstå det här? - En systematisk forskningsöversikt om framgångsfaktorer i arbetet med elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Vinka Arancibia Duran; [2020-08-12]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; Språklig störning; språklig sårbarhet; language impairment; framgångsfaktorer; language disorder;

    Sammanfattning : Att ha språkstörning innebär att man har en funktionsnedsättning där hjärnan uppfattar språk och språkljud på ett annorlunda sätt (Hjärnfonden, 2020). Det är en svår process för personer med en språkstörning att lära sig nya ord och dess betydelse men även hur olika språkvariationer och dialekter, så kallade idiom och spoonerismer, vilket betyder att man kastar om språkljuden för att få nya betydelse på samma ord, påverkar ordkunskapen och orddörrådets utveckling. LÄS MER

  2. 2. Fritidshem i samverkan med föreningslivet. : En kvalitativ studie om samverkan som en del av det kompensatoriska uppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Lövmo Svensson; [2020]
    Nyckelord :samverkan; föreningsliv; socialt kapital; det kompensatoriska uppdraget; fritidshem;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för hur lärare i fritidshem upplever att samverkan med föreningslivet fungerar, samt lärarnas erfarenheter av hur en sådan samverkan kan vara en del i undervisningen och det kompensatoriska uppdraget. Studien bygger på semi-strukturerade intervjuer med sammanlagt fem lärare i fritidshem från fyra olika fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i fritidshemmet : En litteraturöversikt riktad till möjligheterna att hjalpa eleverna att utveckla sin förmaga att lösa konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Halla Ólafsdóttir Krantz; [2020]
    Nyckelord :Elever; Konflikt; Konflikthantering; Litteraturstudie; Lärare i fritidshem; Social utveckling;

    Sammanfattning : I detta arbete diskuteras elevernas förmåga att lösa konflikter och hur lärare inom fritidshemmet kan förbättra den kompetensen. Arbetet är grundad på en systematisk litteraturstudie baserad på fyra empiriska studier som ämnar att svara på arbetets syfte och frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Den virtuella lekplatsen : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på sociala mediers påverkan på elevers relationer i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Mattsvåg; Jenna Pihlström; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; fritidslärare; sociala band; samklang; relationsskapande; ansvar; konflikter; online; offline; kränkningar; näthat; gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare på fritidshem upplever att sociala medier påverkar elevers relationer, vilka för- och nackdelar det finns med dessa, samt hur fritidslärare ser på sin egen samt vårdnadshavarnas roll i elevernas sociala medie-användande. Insamlingen av empiriskt material har skett via intervjuer av fritidslärare som arbetar på sju olika skolor i Stockholms innerstad och förorter. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighetens inverkan på fritidshemsundervisningen : en kvalitativ intervjustudie om lärares i fritidshem syn på fritidshemsundervisningen

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tomás Amerise; Resul Besim; [2020]
    Nyckelord :Fritidshemsundervisning; tillgänglighet; lokaler; elevgrupp; personal; anpassningar; ljudnivå; stress;

    Sammanfattning : Att arbeta inom fritidshemmet idag upplever vi vara ett mångfacetterat och komplext arbete. Det innebär stora utmaningar där lärare i fritidshem behöver förhålla sig till en mängd olika faktorer i allmänhet såsom organisation, ledning, outbildad personal, personaltäthet, samverkan och materialtillgång, vilka alla på något sätt inverkar på fritidshemsundervisningen. LÄS MER