Sökning: "Lärare ledarstil"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Lärare ledarstil.

  1. 1. Lärares anpassningar för att främja motivation hos högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Vestlund; Elias Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :Ledarstil; arbetsmetod; motivation; auktoritär; demokratisk; låt-gå; situationsanpassat; relationer; skola; högstadie; idrott och hälsa; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur lärare anpassar sina ledarstilar och arbetsmetoder för att främja motivation hos elever på högstadiet. Vi undersöker hur lärare anpassar sig till olika situationer där miljö, deras egen ledarstil och olika händelser i undervisningen påverkar lärarens anpassning. LÄS MER

  2. 2. En studie om lärares ledarskap i klassrummet

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Prema Jägervang; Vivi Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Lärares ledarskap; samhällets påverkningar; relationer; interaktion.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärares ledarskap i klassrummet ter sig, samt hur 8 lärareser på sin roll när det gäller ledarskap i klassrummet och sociala relationer med elever. Som metodanvände vi oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Ledarskapets betydelse för gruppdynamik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Huda Jowhar; [2022-06-28]
    Nyckelord :Ledarskap; gruppdynamik; ledarstil; relation; lärare; elev; grupp; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. LÄS MER

  4. 4. LEDARSKAP I FRITIDSHEMMET : Fritidslärares synsätt på ledarskap och dess påverkan på måluppfyllelsen i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Vikström; Elsa Walter; [2022]
    Nyckelord :Ledarskap Ledarstilar Fritidshemmets uppdrag Relationsbaserat ledarskap Situationsanpassat och behovsanpassat ledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes vilka synsätt som fritidslärare har på ledarskap och om deras förhållningssätt varierar. Syftet med studien var att ta reda på vilka inre och yttre faktorer som påverkar fritidslärares ledarskap samt vilken påverkan olika ledarstilar har på måluppfyllelsen i fritidshemmets verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Den svårfångade läslusten. : En systematisk litteraturstudie om hur läraren kan främja läslusten för skönlitteratur hos gymnasieelever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Konstantina Kalogeropoulou; [2021]
    Nyckelord :literature; reading; secondary education; motivation; desire to read; fiction; litteratur; läsning; gymnasieutbildning; motivation; lust att läsa; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur lärare kan uppmuntra läslust för skönlitteratur hos gymnasieelever. Mer specifikt är målet med detta arbete att undersöka vad forskningen säger om hur lärare kan främja läslust för skönlitteratur hos gymnasieelever, men också hur lärare kan forma och leda undervisningen för att främja elevernas läslust. LÄS MER