Sökning: "Lärare och Bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 1522 uppsatser innehållade orden Lärare och Bedömning.

  1. 1. “Vadå jag är jättebra bra på att orientera, jag ska ha ett A” - : En studie om likvärdig bedömning inom ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Matevski; [2024]
    Nyckelord :betyg; bedömning; lärande; idrott;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks idrottslärares problematik att kunna bedöma likvärdigt inom ämnet idrott och hälsa. Detta har medfört att betyg inte sätts konsekvent och likvärdigt. En kvalitativ undersökning har gjorts bestående av intervjuer med ett antal idrottslärare, till hur dem förhåller sig till likvärdig bedömning. LÄS MER

  2. 2. Prövning i idrott och hälsa 1 : Diskrepans bidrar till underminering av rättvis och likvärdig bedömning.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Michael Österman; [2024]
    Nyckelord :Assessment; equitable assessment; equivalent; examination; fair; grading; PE; Physical Education; physical education and health.; Bedömning; betyg; betygsättning; idrott och hälsa; likvärdigt; prövning; rättvist.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prövningar i idrott och hälsa tycks ha ökat de senaste åren och att utforma en prövning i idrott och hälsa som ger förutsättningar att sätta ett rättvist, likvärdigt och rättssäkert betyg kan upplevas som en utmaning. Inte minst då det finns en avsaknad av såväl forskning på området som vägledande riktlinjer att förhålla sig till. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Berggren; Johan Rydberg; [2024]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; matematik; biologi; fysik; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER

  4. 4. Design och användning av algebra-prov inom utbildning : En tematisering av provuppgifter och intervjusvar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Samuel Skåre; [2024]
    Nyckelord :bedömning; förmågor; kompetenser; prov; provuppgifter;

    Sammanfattning : Inom matematikundervisningen är det vanligt att lärare använder skriftliga prov därde väljer ut provuppgifter i syfte att bedöma en elevs matematiska förmågor.Tidigare forskning visar att lärare tenderar till att betona imitativa resonemang iundervisningen, och detta återspeglas också i de prov som de konstruerar. LÄS MER

  5. 5. Betyg från årskurs fyra : En kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares och rektorers uppfattningar om betygssättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Alenius; Zilan Bakac; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Rektorer; Betyg; Stress; Undervisning; Bedömning; Årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka betygets påverkan på undervisningen. Metodvalet var en semistrukturerad intervjuform där lärare och rektorer medverkade. Analysmetoden i studien är fenomenografisk. Resultaten visade att lärarna inte anser att betygsättning påverkar undervisningen. LÄS MER