Sökning: "Lärare och naturkunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden Lärare och naturkunskap.
1. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER
2. Lärares syn på läroplansförändringen för sexualitet, samtycke och relationer : Mer än bara en namnändring?
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer har varit en obligatorisk del av svensk undervisning länge, sedan 1955. Sedan dess har den haft många olika namn och området har fått ta större och större del av läroplanerna med tiden. LÄS MER
3. Evolutionsundervisning i gymnasieskolan för elever med samhällsvetenskaplig inriktning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : Evolution är ett viktigt moment i undervisning om naturvetenskap både i gymnasieskolan och överlag. De lärare som undervisar i naturkunskap kan påverkas av egna erfarenheter och intressen samt selektiva lärotraditioner när det kommer till att lägga upp evolutionsundervisningen (Petersson 2012; Södergren & Ajdert 2019). LÄS MER
4. Elevers förundran som ett pedagogiskt verktyg i biologi- och naturkunskapsundervisning : Gymnasielärares synsätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Att få syn på luckor i den egna kunskapen kan upplevas som en inre konflikt. Detta leder ofta till förundran, där personen befinner sig på ett spektrum mellan fascination och starkt tvivel. LÄS MER
5. Bildstöd i svenskundervisningen – enbart inkluderande eller även språkutvecklande? Lågstadielärares syfte med sin användning av bildstöd i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilket eller vilka syften lågstadielärare beskriver att de använder bildstöd i svenskundervisningen samt om de använder det som en inkluderande respektive språkutvecklande resurs. Litteratur och forskning framställer bildstöd som ett verktyg för att tydliggöra språk genom att erbjuda en visuell förståelse. LÄS MER