Sökning: "Lärare professionalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Lärare professionalitet.

  1. 1. På spaning efter den professionalitet som flytt : En hermeneutisk intervjustudie om didaktiska utmaningar för ett religionsämne i förändring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Arvid Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Didactics; religion; teachers; Sweden; Swedish; professionalism; wonder; hermeneutics; interview; qualitative; circumstances; inhibition; middle school; high school; Didaktik; religion; lärare; Sverige; svenska; professionalism; förundran; hermeneutik; intervju; kvalitativ; förutsättningar; hämmande; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : This study seeks to contribute to a deeper understanding of whether religion teachers, specifically teachers in Swedish year 7–9 and Gymnasium (Middle School and High School-equivalent), feel inhibited in their didactic development. In addition, this study seeks to provide an insight into how religion teachers define “teacher professionalism” on a theoretical level, as well as the attitude of religion teachers towards the implementation of new didactical methods and opportunities, exemplified by the concept of “wonder”. LÄS MER

  2. 2. Utländska lärare i en ny läraridentitet : En kvalitativ studie om professionella och kulturella utmaningar och möjligheter i ett nytt skolsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cheyrine Abazeed; Alkatmah Reham; [2023]
    Nyckelord :lärarens kulturella bakgrund; professionalitet; utländska lärare; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka utländska lärares upplevelse av professionella och kulturella utmaningar och möjligheter de möter som lärare i Sverige. För att besvara studiens syfte formulerades följande frågeställningar:  ●      Vilka professionella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?  ●      Vilka kulturella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?    En kvalitativ forskningsmetod följdes där sju semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma legitimerade lärare som valdes genom kriteriebaserat urval. LÄS MER

  3. 3. "För då slipper jag ligga efter" : - En studie om distansundervisning som verktyg vid problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Zimmerman; [2021]
    Nyckelord :Distance learning; motivation; participation; relationship building; school attendance; Delaktighet; distansundervisning; motivation; relationsskapande; skolnärvaro;

    Sammanfattning : Zimmerman, Joanna (2021). ”För då slipper jag ligga efter”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Studien strävar efter att ge nya perspektiv för skolnärvaro samt närma sig ett problematiserande kring skolan och den digitala samtiden. LÄS MER

  4. 4. Relationell pedagogik och relationskompetens : ur ett fritidslärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Bäckström Hagelin; Helena Rundqvist; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare och relationskompetens.;

    Sammanfattning : Intresset i denna uppsats riktas mot kunskapsområdet relationell pedagogik och relationskompetens med syftet att beskriva tolv fritidslärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom fritidsläraryrket. Tidigare forskning inom kunskapsområdet finns utifrån ett lärarperspektiv, men inte specifikt utifrån ett fritidslärarperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Den fjärrstyrda läraren: mellan omdöme och beställning : En kritisk fallstudie om kursutvärderingar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Serjon Qorri; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats har det övergripande syftet att kritiskt diskutera och problematisera användningen av kursutvärderingar på en gymnasieskola. Den kritiska diskussionen har avgränsats till kursutvärderingarnas validitet samt en kritisk diskussion om, och i så fall hur, kursutvärderingar kan användas för att konstruera lärarsubjekt och undervisning. LÄS MER