Sökning: "Lärare- elevrelationer"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Lärare- elevrelationer.

  1. 1. “Vi drunknar i arbete” : En intervjustudie om arbetsmiljö och stress bland kvinnliga grundskollärare.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Josephine Kankaala; Rebecca Christensson; [2023]
    Nyckelord :lärare; stress; ansvarsområden; arbetstempo; arbetsuppgifter; krav; kontroll; gränslöshet; roll.;

    Sammanfattning : Kontaktyrken i dagens samhälle beskrivs som högstressarbeten som främst innehas av kvinnor. Läraryrket anses vara ett av de mest utsatta arbetena utifrån press och psykisk arbetsbörda. Syftet med studien är att undersöka förhållandet mellan arbetsmiljö och stress utifrån de kvinnliga grundskollärarnas perspektiv. LÄS MER

  2. 2. En studie om lärares ledarskap i klassrummet

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Prema Jägervang; Vivi Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Lärares ledarskap; samhällets påverkningar; relationer; interaktion.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärares ledarskap i klassrummet ter sig, samt hur 8 lärareser på sin roll när det gäller ledarskap i klassrummet och sociala relationer med elever. Som metodanvände vi oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Det blir så mycket enklare En studie av elevers upplevelser om lärare-elevrelationers påverkan på skolans tudelade demokratiuppdrag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Hjort; [2022-06-27]
    Nyckelord :Elevperspektiv; demokratiuppdraget; relationell pedagogik; högstadiet; lärare-elev relationer;

    Sammanfattning : Skolans demokratiuppdrag att forma framtidens medborgare med demokratiska kompetenser, kunskaper och värden spelar roll i alla skolans ämnen. Vi lever i ett samhälle där det ständigt är information som man behöver orientera sig i och eleverna behöver därför utveckla medborgarkompetenser. LÄS MER

  4. 4. Särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning : En litteraturstudie om gynnsamma undervisningsmetoder och strategier för särbegåvade elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jakob Florhed; Sandra Hansson; [2022]
    Nyckelord :Särbegåvning; särbegåvade elever; undervisningsstrategier; undervisningsmetoder; grundskola; matematik; lärarperspektiv; elevperspektiv; varierad undervisning; autentiska uppgifter; utmanande uppgifter; elevgruppering; lärare- och elevrelationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur lärare hanterar och bemöter särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning. Frågeställningarna i denna studie var således: (1) Vilka undervisningsmetoder och strategier anser lärare vara mest gynnsamma för särbegåvade elever i undervisningen? Och (2) vilka undervisningsmetoder och strategier anser särbegåvade elever vara mest gynnsamma för deras kunskapsutveckling? I denna systematiska litteraturstudie har vi använt oss av databaserna ERIC och Scopus för att samla in relevant data kring lärare och särbegåvade elevers perspektiv på undervisning. LÄS MER

  5. 5. Vilka betydelser har positiva lärar- och elevrelationer i slöjden utifrån elevreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Gustavsson; Josefin Malm; [2022]
    Nyckelord :Trygghet Tydlighet Medmänsklighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om eleverna tycker att en god lärar- /elevrelation kan ha betydelse för arbetet i slöjden. Vi vill också veta hur eleverna tycker att lärarna ska göra för att bäst bygga upp en relation med eleverna. LÄS MER