Sökning: "Lärare-elev"

Visar resultat 11 - 15 av 136 uppsatser innehållade ordet Lärare-elev.

  1. 11. Grundskollärares upplevelser av inkluderingsarbetet med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rina Hisenaj; Zana Ullak; [2023]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; inkludering; kategoriskt perspektiv; lärares upplevelser; relationellt perspektiv; samarbete;

    Sammanfattning : Lärares syn på inkluderingsarbetet och tillvägagångssätt i utformandet av undervisning för elever i behov av särskilt stöd skiljer sig avsevärt på olika skolor.  Studien har i syfte att undersöka vilka upplevelser grundskollärare har gällande arbetet med elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 12. "Ibland behöver de också bara få en bok läst för sig” : En intervjustudie omhögläsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; bokval; litteracitet; språkutveckling; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sju lärare i årskurs F-3 uppfattar och arbetar med högläsning i sin svenskundervisning, samt vilka mål och kriterier som ligger till grund för valet av högläsningsbok. Studien tar sin utgångspunkt i följande tre frågeställningar: Vad har lärare för uppfattningar om högläsningens syfte? Vilka mål och kriterier ligger till grund för deras val av litteratur? Vilka strategier och metoder uppfattar lärare som användbara i samband med högläsning? Det teoretiska perspektiv som undersökningen utgår från baseras på Vibeke Hetmars triangelmodell. LÄS MER

  3. 13. Ledarskapets betydelse för gruppdynamik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Huda Jowhar; [2022-06-28]
    Nyckelord :Ledarskap; gruppdynamik; ledarstil; relation; lärare; elev; grupp; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. LÄS MER

  4. 14. Det blir så mycket enklare En studie av elevers upplevelser om lärare-elevrelationers påverkan på skolans tudelade demokratiuppdrag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Hjort; [2022-06-27]
    Nyckelord :Elevperspektiv; demokratiuppdraget; relationell pedagogik; högstadiet; lärare-elev relationer;

    Sammanfattning : Skolans demokratiuppdrag att forma framtidens medborgare med demokratiska kompetenser, kunskaper och värden spelar roll i alla skolans ämnen. Vi lever i ett samhälle där det ständigt är information som man behöver orientera sig i och eleverna behöver därför utveckla medborgarkompetenser. LÄS MER

  5. 15. Formativ bedömning inom idrott och hälsa : En intervjustudie med gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Saif Al-Khalisi; Ludvig Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärandet; distansundervisning; nyckelstrategier; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att arbete med formativ bedömning kan ha en stark effekt på lärandeprocessen både för lärare och elever. Denna form av bedömning delar ansvaret för lärandet till tre olika aktörer: lärare, elev och även kamrat som tillsammans ska stödja och fördjupa lärandet. LÄS MER