Sökning: "Lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 15236 uppsatser innehållade ordet Lärare.

  1. 16. Lärares resonemang om gruppindelning och lärandemöjligheter i naturvetenskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mira Wilhelm; [2019-07-02]
    Nyckelord :grupparbete; naturvetenskap; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas uppfattningar om gruppindelning av elever för att möjliggöra lärandet i naturvetenskap. Detta kan besvaras genom följande frågeställningar: - Vilka resonemang för lärare om gruppindelningen av elever i samband med undervisning i naturvetenskap? - På vilka sätt anser naturvetenskapslärare att lärandet möjliggörs genom gruppindelning? För att besvara studiens syfte och frågeställning använde jag mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och gjorde en tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  2. 17. Likvärdig bedömning – Ett omöjligt uppdrag? En studie om likvärdig bedömning i samhällskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnea Bergvall; [2019-07-02]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; betygssättning; Lgr11; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Att vara lärare kräver att man är väl insatt i de styrdokumenten som ligger till grund för hur undervisning och bedömning ska gå till i svensk skola. Lgr11 kan på så sätt liknas en handbok för läraryrket. Komplexiteten i denna handbok är när den lämnar ett alltför stort utrymme till egen tolkning. LÄS MER

  3. 18. Faktorer som påverkar hur lärare bedriver sin matematikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lisa Alm; [2019-07-02]
    Nyckelord :faktorer; matematikundervisning; lärare; påverkan;

    Sammanfattning : Svenska elevers matematikkunskaper fortsätter att falla i PISA-undersökningar, samtidigt som Skolverket (2015) går ut med en rapport där dessa resultat inte beror på elevers brist på motivation. Detta leder till utgångspunkt för att i denna studie eftersöka om det finns faktorer som påverkar hur lärare undervisar matematik, och om i sådana fall, vad dessa faktorer är för några. LÄS MER

  4. 19. Att omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Nilsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :grundskolans yngre åldrar; matematik; naturorienterande ämnen; samhällsoriente- rade ämnen; bild; svenska; värdegrund; natur; formell utomhuspedagogik; didaktiska relationen; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Kan fysisk aktivitet påverka måluppfyllelse i matematik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Winberg; [2019-07-01]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; måluppfyllelse; matematik; elever; lärare;

    Sammanfattning : Studien som rapporteras i detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever och lärare upplever att fysisk aktivitet påverkar elevernas måluppfyllelse i matematik. I tidigare forskning tydliggörs teorier som argumenterar för att kopplingen finns, exempelvis har positiva effekter visats på hjärnans funktioner. LÄS MER