Sökning: "Lärarens sociala uppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Lärarens sociala uppdrag.

  1. 1. Lärarens påverkan på pojkars prestationer : En litteraturöversikt genusbemötande i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adam Eriksson; Binnås Josefine; Maria Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; pojkar; prestation; genus; pedagogik; lärare.;

    Sammanfattning : Provstatistik visar idag att pojkar presterar sämre i skolan än flickor. Det finns många aspekter och bakgrundsfaktorer som kan förklara varför denna klyfta uppstått. LÄS MER

  2. 2. Hur kan elever förväntas utveckla identiteter om de inte ges möjligheten till det

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexander Beyer; [2020]
    Nyckelord :Subjektifikation; Identitetsskapande; Subjektifiering; Värderingsskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar att undersöka den roll subjektifikation har i grundskolans historieundervisning. Genom att tillämpa kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med verksamma historielärare kring en planering av ett ämnesområde, är målet att utforska lärarens inställning till olika aspekter av utvecklingen av det autonoma identitetsskapande samt hur de inkluderas eller exkluderas i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. En fråga om uppfattning - En diskursanalys av engelskalärares föreställningar om stöduppdraget kring elever med språkstörning i vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Jawdat Alomari; [2019]
    Nyckelord :Anpassningar; Diskursanalys; Engelsklärare; Kompetensutveckling; Avvikande; Komvux; Språkstörning; Vuxenutbildningen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar kring elever med stödbehov på grund av språklig sårbarhet i ämnet engelska i vuxenutbildningen, för att utreda vilka mekanismer som påverkar lärares uppfattningar och därmed vilket stöd eleven faktiskt får.Metoden är semistrukturerad intervju där informanten ges möjlighet att utforma öppna svar. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt i NO: lärares kompetens, inställning och undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Henningsson; [2019]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Med en förändrad och mer mångkulturell befolkning möter skolan idag stora utmaningar för att varje elev ska utvecklas och nå målen (Cummins, 2016; Skolverket, 2019). Det räcker inte att språklärarna fokuserar på elevernas språkutveckling; lärare i alla ämnen ska idag arbeta språkutvecklande, då språket är det viktigaste redskapet vi har för att ta till oss ny kunskap (Gibbons, 2006). LÄS MER

  5. 5. Svenskundervisning och digital kompetens : En kvalitativ studie om fem svensklärares uppfattning av den reviderade läroplanen 2017 och digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Malin Lesniak; [2019]
    Nyckelord :Lärare; svenska; litteraturundervisning; grundskolans senare del; digital kompetens; revidering; lgr11;

    Sammanfattning : År 2017 gjordes en revidering av läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11). Denna reviderade upplaga kom att förtydliga skolans uppdrag att stärka elevers digitala kompetens. LÄS MER