Sökning: "Lärares bedömningsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Lärares bedömningsarbete.

  1. 1. Effekterna av en sammantagen och allsidig bedömning: En kombinerad dokumentanalys och enkätundersökning om Ämnesbetygsreformens princip för betygssättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Carl-Johan Mellin; [2024]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; betygsinflation; professionell autonomi; läroplansteori; ämnesbetygsreformen; General Works;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete grundar sig på den nya principen för betygssättning som infördes i samband med riksdagens klubbande av Ämnesbetygsreformen den 23 februari 2022. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka intentioner som låg bakom den nya principen för betygssättning och vilket effekt den nya principen har och har haft för svensklärares bedömningsarbete. LÄS MER

  2. 2. ”Det känns som att jag gör en ny tolkning varje gång jag läser." : En kvalitativ studie om lärares möjligheter och utmaningar med bedömningsarbete inom anpassad grundskola, inriktning ämnesområden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Alm; Charlotte Hultman; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; ämnesområden; bedömning; tolkning; kursplan; efter elevens förutsättningar; delta;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur lärare inom anpassad grundskolas inriktning ämnesområden upplever sitt bedömningsarbete. Införandet av ny läroplan och medföljande kursplaner, för anpassad grundskola inriktning ämnesområden, i augusti 2022 medför att vi anser att området är särskilt aktuellt att beforska. LÄS MER

  3. 3. Specialidrottslärares bedömningspraktik : Legitimerade lärares resonemang om bedömning och betygsättning i kursen idrottspecialisering 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Christian Johansson; [2022]
    Nyckelord :specialidrott; NIU-fotboll; kunskapskrav; centralt innehåll; läroplansteori; bedömning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur legitimerade lärare i ämnet specialidrott inriktning fotboll resonerar om bedömning och betygsättning i kursen idrottsspecialisering 1, utifrån kursens centrala innehåll om ”taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling”. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med fem legitimerade specialidrottslärare. LÄS MER

  4. 4. Bedömningspraxis i mellanstadiets historieundervisning : Lärares arbete med formativ bedömning i skolämnet historia i grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Larsson; [2019]
    Nyckelord :History; history teaching; assessment; formative assessment; feedback; middle school; intermediate level of the compulsory school; Historia; historieundervisning; bedömning; formativ bedömning; formativ återkoppling; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare förhåller sig till samt arbetar med formativ bedömning i mellanstadiets historieundervisning. För att nå denna kunskap har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med totalt tre lärare som undervisar i ämnet historia för årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Man kan ju inte ha allt i huvudet : Sfi-lärares beskrivningar av bedömningsgrunder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anna Klara Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; Sfi; skriftlig färdighet; validitet; elevtext;

    Sammanfattning : Det svenska skolsystemet och det bedömningsarbete som utförs inom dess verksamheter ska präglas av likvärdighet. Resultaten av senare års bedömningsforskning visar dock på brister. Syftet med denna uppsats är att i relation till tidigare forskning undersöka hur Sfi-lärare beskriver sitt förfarande vid bedömningen av en elevtext. LÄS MER