Sökning: "Lärares bokval"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Lärares bokval.

  1. 11. Konsten att välja högläsningsbok : En kvalitativ intervjustudie om åtta stycken 1–3-lärares högläsningsvanor och val av högläsningslitteratur i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Klein; Alice Lindbom; [2019]
    Nyckelord :bokval; högläsning; högläsningslitteratur; kanon; läslust; språkutveckling; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur åtta lärare med olika yrkeserfarenhet inom årskurserna ett till tre arbetar med högläsning i sin svenskundervisning med fokus på vilka faktorer som påverkar valet av högläsningslitteratur. Det teoretiska perspektivet vi har utgått ifrån när vi analyserade vår data baseras på Hetmars triangelmodell (eleven, läraren och litteraturen) och de ämnesdidaktiska grundfrågorna vad, hur och varför. LÄS MER

  2. 12. Vad blir det för bok? : En undersökning om valen av litteratur i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologi

    Författare :Rebecca Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Litterär kanon; Svenska 1; Skönlitteratur i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att se hur användningen av skönlitteratur ser ut i Svenska 1. Genom att fokusera på lärarnas val och tankar har jag undersökt vilka titlar som arbetas med i klassrummet inom Svenska 1, samt vilka pedagogiska aspekter som ligger till grund för de litterära val lärarna gör. LÄS MER

  3. 13. Läsning pågår? : En fallstudie av lärares och elevers uppfattningar om läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mattias Karlsson; Kinga Lukacs; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsning; allmän repertoar; litterär repertoar; litteraturmedvetenhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom semistrukturerade intervjuer undersöka lärares och elevers uppfattningar om läsning av skönlitteratur i undervisningen. Som stöd för studien används en teoretisk modell om en allmän och en litterär repertoar som tillhör såväl läsaren som texten. LÄS MER

  4. 14. Att främja läslust : Lärares och skolbibliotekariers syn på och främjande av läslust i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Rasmus Götberg; [2018]
    Nyckelord :Läslust; bokval; bokprat; boksamtal; läsning; skolbibliotekarie;

    Sammanfattning : Läslust är viktigt för att skapa skickliga och intresserade läsare. Syftet med denna uppsats är att komma fram till hur lärare samt skolbibliotekarier arbetar för att främja läslust i årskurs 1-3. För att ta reda på detta utfördes fem kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 15. Bokvalet och dess uppföljningsarbete hos fyra lärare : En kvalitativ studie som undersöker lärares syn på bokvalet i undervisningen samt dess uppföljningsarbete

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Alexandra Andersson; Frida Svensson; Martina Thelander; [2017]
    Nyckelord :Bokval; skönlitteratur; sociokulturellt perspektiv; styrdokument;

    Sammanfattning : I den här studien har vi undersökt hur fyra olika lärare i årskurs 4-6 tänker kring hur de väljer ut skönlitterära böcker till sin undervisning samt hur uppföljningsarbetet går till i de intervjuade lärarnas klassrum. Vi har intervjuat fyra olika lärare och låtit deras elever svara på enkäter och därpå har vi analyserat och gjort en sammanställning av det material vi fått ta del av. LÄS MER