Sökning: "Lärares syn på betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Lärares syn på betyg.

  1. 1. Flerspråkighet och den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Lantto; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; kodväxling;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie är att finna ett kunskapsunderlag för vikten av att alla lärare utvecklar sin ämnesundervisning genom att systematiskt arbeta med att integrera språk- och ämnesundervisning för flerspråkiga elever, d.v.s. att arbeta med språkinriktad undervisning. LÄS MER

  2. 2. Kunskapkskravens påverkan på elevers motivation : Lärares syn på hur förändringar i kursplanen kommer påverka eleverna i och med införandet av Lgr22

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Matilda Janson; [2022]
    Nyckelord :reviderad läroplan; kunskapskrav och betygskriterier; betyg och bedömning; idrott och hälsa; motivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på utmaningar inom betyg och bedömning i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokus på formativ bedömning och dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jacob Fornander Marchesini; [2022]
    Nyckelord :idrott och hälsa; bedömning; utmaningar; dokumentation;

    Sammanfattning : Studien syftade till att få en inblick i vilka utmaningar som lärare i idrott och hälsa anser finns när det kommer till betyg och bedömning. Frågeställningarna var hur lärare beskriver aspekter av formativ- och summativ bedömning i sin undervisning, hur lärare beskriver olika utmaningar vid betyg och bedömning och hur lärare resonerar kring dokumentation. LÄS MER

  4. 4. Elevers förändrade prestationer i matematik ur ett lärarperspektiv : En intervjustudie om sex lärares syn på elevers förändrade prestationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nadia Khalil; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; student’s performance; elementary school; high school; teachers; phenomenography; Matematik; elevers prestation; grundskolan; gymnasium; lärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematik är ett av kärnämnena i grundskolan och att behärska matematik är av stor betydelse för varje elev och för samhället i stort. I internationella matematikprov så har svenska elever presterat sämre på senare år jämfört med tidigt 2000-tal, även med hänsyn tagen till en uppåtgående trend de senaste tio åren. LÄS MER

  5. 5. Bedömning och lärande : En kvalitativ studie om tre lärares och en rektors uppfattning och tillämpning av formativ och summativ bedömning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonsén Jennie; [2021]
    Nyckelord :ansvarsstyrning; behaviorism; formativ bedömning; konstruktivism; samhällskunskap; sociokulturell kunskapssyn; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper har under 1900-talet varit starkt kopplat till inträde och urval till högre utbildning och arbetsliv. Bedömning har traditionellt uppfattats som mer eller mindre liktydigt med prov och betyg, vad som brukar benämnas summativ bedömning. LÄS MER