Sökning: "Lärares tankar kring elever i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Lärares tankar kring elever i behov av särskilt stöd.

  1. 1. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Gatu; Jennie Borgstedt; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; stöttning; upptäcka; individuella anpassningar; utmaningar;

    Sammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER

  2. 2. Hitta språket - hitta undervisningen : Lärares tankar kring kartläggningsmaterialet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Colin; Lisa Roslund; [2020]
    Nyckelord :bedömning; förskoleklass; kartläggning; tidiga insatser; överlämning;

    Sammanfattning : I den svenska skolan har antalet obligatoriska avstämningar ökat. De införs allt tidigare under elevens skoltid. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelser av relationell pedagogik i grundskolan -En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Blomberg; [2018]
    Nyckelord :Lärarperspektiv; relationell pedagogik; relationer; sociokulturell teori; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBlomberg, Johan (2018). Lärares uppleveseler av relationell pedagogik i grundskolan –en intervjustudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Fyra lärares syn på hur läsförståelsen främjar läs- och kunskapsutvecklingen i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Andersson; [2017]
    Nyckelord :diskussioner; läsförståelse; läsförståelsestrategier; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : SammanfattningFörväntat kunskapsbidrag: Denna undersökning förväntas bidra med en ökad kunskap om hur lärare tillsammans med speciallärare kan stödja elevernas fortsatta läs- och kunskapsutveckling utifrån en god planering gällande läsförståelse och läsförståelsestrategier. Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur undervisande lärare i svenska, samhällsorienterande ämnen, engelska samt naturorienterande ämnen i årskurserna 4-6 planerar och arbetar med läsförståelse och läsförståelsestrategier för att främja elevernas fortsatta läs- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Lärares tankar om elever som utmanar : En intervjustudie om inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Persson; [2016]
    Nyckelord :ADHD; autism; behaviour problems student; inclusion education; challenging behaviour; ADHD; autism; beteendesvårigheter; inkluderande undervisning; utmanande beteende elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och förstå hur ett antal lärare resonerar kring sina möten med elever i behov av särskilt stöd. Fokus på studien ligger på undervisning i helklass och inte i mindre undervisningsgrupper. LÄS MER