Sökning: "Lärares tankar om Formativ bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Lärares tankar om Formativ bedömning.

  1. 1. I DISTANSUTBILDNINGENS SPÅR : En undersökning för förståelse av distansutbildningens påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Szilard Gango; [2022]
    Nyckelord :bild; distans; bedömning; medium;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker elevers och lärares erfarenheter och åsikter kring distansundervisning i ämnet bild på gymnasiet. Beståndsdelarna, i form av teori och ramverk, belyser distansundervisning i ämnet bild från olika vinklar. LÄS MER

  2. 2. Bedömning som lärande: : hur elever och lärare uppfattar kamratbedömning i undervisningen i tyska som modernt språk. En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenni Réen; [2021]
    Nyckelord :bedömning som lärande; formativ bedömning; kamratbedömning; tyska som modernt språk; undervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt  Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka elevers och lärares uppfattning av det formativa arbetssättet kamratbedömning. Som blivande språklärare i tyska genomförde jag en kamratbedömningsaktivitet i min årskurs 9 efter avslutat arbete i skriftlig produktion. LÄS MER

  3. 3. Kamratrespons i svenskundervisningen : Lärare och elevers upplevelser av att använda kamratrespons i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Nilsson; Ida Weinebrandt; [2021]
    Nyckelord :kamratrespons; respons; återkoppling; responsnivåer; formativ bedömning; svårigheter; möjligheter; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Respons är en del i formativ bedömning och syftar till att ge information om hur bra en text är. Genom respons kan elever utveckla sitt skrivande och komma närmare det ut-satta målet (Sadler 1989, s. 120–121). LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning. En kontinuerlig bedömningsprocess som stärker lärandet : En studie i lärares arbetssätt och tankar kring formativ bedömning i grundsärskolans inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrica Johansson; Linda Lövgren; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturellt lärande; kollegialt lärande; kommunikation;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har successivt implementerats i den svenska skolan. För att eleverna ska få möjlighet att gå vidare i sitt lärande och sin utveckling är vikten av kontinuerlig bedömning av kunskaper stor. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsstödet i svenska – pedagogiska konsekvenser : några lärares och speciallärares tankar kring undervisning och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Ölund; [2020]
    Nyckelord :Assessment support; collaboration; teaching; assessment; formative assessment; Bedömningsstöd; samverkan; undervisning; bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det en förutsättning att ha goda läs- och skrivfärdigheter för att kunna delta fullt ut. Läsning är en grund för lärande och skrivande används både för att dokumentera kunskap och som redskap för lärande. LÄS MER