Sökning: "Lärares yrkesutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Lärares yrkesutveckling.

  1. 1. Mentorskapet inifrån : En kvalitativ intervjustudie om lärarmentorers och läraradepters upplevelser av mentorskap för nyexaminerade lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Axel Berggren; Malin Berglund; [2022]
    Nyckelord :nyexaminerade lärare; mentor; adept; mentorskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ur ett individuellt, ett interaktionellt och ett situationellt perspektiv undersöka hur lärarmentorers och läraradepters upplevelser av mentorskap för nyexaminerade lärare, en konstellation utformad för att underlätta lärares introduktion till yrket. Anledningen till att författarna valde att undersöka just denna fråga var att de såg det som ologiskt att mentorskapet inte är mer omdiskuterat och bättre implementerat, trots att det tycks vara en bra åtgärd i teorin. LÄS MER

  2. 2. ”Den enskilt viktigaste pusselbiten”? : En undersökning om hur gymnasielärare uppfattar sina möjligheter och motivation till att delta i skolutvecklingsarbete.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Högdén; [2022]
    Nyckelord :Leadership; school development; teachers professional development; focus groups; high schools; motivational theory; hygiene factors; motivational factors; ledarskap; skolutveckling; lärares yrkesutveckling; fokusgrupp; gymnasieskolor; motivationsteori; hygienfaktorer; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : This study investigates how high school teachers perceive their possibilities and motivation to participate in professional development as part of school development. This is because previous research shows that teachers’ work situation is tied to contextual factors that determine possibility and motivation, such as work environment, workload, government control and autonomy. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare ser på sin yrkesutveckling : En intervju och enkätstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva-Lena Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Lärares yrkesutveckling; Lärares lärande; Professionsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att öka kunskapen om hur lärare uppfattar sin yrkesutveckling. Utifrån det finns också en önskan att dra lärdomar om hur organiserad kompetensutveckling bättre kan möta lärares behov. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Nyblivna lärares upplevelser avförutsättningar för deras yrkesutveckling

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Sarling; Nadia Svensson; [2017]
    Nyckelord :kollegialt stöd; kommunikativa arenor; lärarutbildning; mentorskap; nyblivna lärare;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur lärare i grundskola uppfattar deras utvecklingsprocess under deras första tid i yrket, och vilka förutsättningar innan och under introduktionsperioden som upplevs viktiga för deras yrkesutveckling. Studien genomfördes både i Stockholm och på Åland och inkluderade nio deltagare. LÄS MER

  5. 5. Kollegailt lärande - Bara snack eller framgångsfaktor för skolutveckling : Det kollegiala lärandets betydelse för lärares utvecklande av undervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Catarina Tenggren Natt och Dag; [2016]
    Nyckelord :professional learning communities; peer learning; schooldevelopment; school improvement; kollegialt lärande; samarbetsbaserat lärande; skolutveckling; skolförbättring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka om det finns en samvariation mellan kollegialt lärande och hur lärare utvecklar sin undervisning med anspråk att förbättra elevernas resultat. Undersökningen innehåller också en explorativ del där eventuella faktorer som bidrar till kvalitet i det kollegiala lärandet undersöks och om det finns några faktorer som motverkar lärares förbättringsarbete. LÄS MER