Sökning: "Lärarfortbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Lärarfortbildning.
1. Lärarlyftet i engelska för tidigare åldrar : Från engelskundervisare till engelsklärare
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Since the beginning of the 21st century the Swedish Government has orchestrated a massive drive for in-service training of teachers working at all stages in primary and secondary school. To focus on teachers’ professional development is high priority as there is empirical evidence that well-trained teachers result in well-educated pupils. LÄS MER
2. Vad är kroppslig förmåga? En kvalitativ studie av gymnasielärares uppfattningar om begreppet och deras resonemang i bedömningen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Kroppslig förmåga myntades först i gymnasieskolans läroplan 2011. Det dröjer till 2014 innan Skolverket publicerar bedömningsstöd som kan hjälpa lärare att öka förståelse för begreppet. LÄS MER
3. Vi som undervisar : En normkritisk undersökning av lärarhandledningar i sexualitet och samlevnad, för undervisning i språkintroduktionsklasser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay deals with teachers’ guides on teaching about sexuality and personal relationships, in particular guides focusing on introductory programmes in languages in upper secondary school and teaching adult immigrants Swedish. The aim is to investigate how the teachers’ guides function as further training for teachers. LÄS MER
4. Utomhuspedagogik i skolan : En intervjustudie om lokalt utvecklingsarbete i ett samarbetsprojekt mellan naturskolan och grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta examensarbete utgör en del av Enabygdens Naturskoleverksamhets (ENV) utvecklingsarbete av lärarfortbildning i utomhuspedagogik. I syfte att inspirera lärare till att använda mer utomhuspedagogik i undervisningen har ENV påbörjat ett samarbetsprojekt mellan naturskolan och ett lärararbetslag. LÄS MER
5. Lärares tankar kring elevers förförståelse – inför och efter learning study
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på huruvida lärare som genomgått en eller flera learningstudy-cykler upplever att de tillägnat sig redskap för att kartlägga elevernas förkunskaper och ettförhållningssätt som hjälper dem att hantera elevernas förförståelse.Huvudfrågor: Mina forskningsfrågor behandlar hur lärarna uttrycker att de går tillväga för att försökafinna kritiska aspekter inför första lektionstillfället i learning study-cykeln, hur lärarna vanligtvis förhållersig till elevers föreställningar och förkunskaper då de skall planera undervisning av nya lärandeobjekt samtom detta förhållningssätt förändrats, och i så fall hur, genom deras medverkan i learning studies. LÄS MER