Sökning: "Lärarledd"
Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade ordet Lärarledd.
1. Lärarledd undervisning i fokus. En djupdykning i svenska lärosätens respons på Januariavtalets förslag
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This study investigates how Swedish higher education institutions argued for and positioned themselves regarding the proposal for increased teacher-led instruction within the framework of the January Agreement. Despite the acknowledged importance of teacher-led instruction for successful schooling, the Swedish Teachers' Union has reported that approximately 70% of students in teacher education programs receives eight or fewer hours of teacher-led instruction per week. LÄS MER
2. Lärarledd fysisk aktivitet i fritidshem : Om fritidslärarnas arbetssätt kring fysisk aktivitet på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie handlar om lärarledd fysisk aktivitet på fritidshemmet. Syftet var att ta reda på hur fritidslärare inkluderar lärarledd fysisk aktivitet i undervisningen på fritidshemmet samt vilka uppfattningar de hade om den. LÄS MER
3. Sökningar, sopranroller och Stanislavskij: att förbereda operaarior inför en audition
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i MalmöSammanfattning : Syftet med min lecture recital är att utforska vilka konstnärliga medel jag har för att förbereda två operaarior inför en provsjungning och hur jag kan använda mig av dem i mitt arbete samt undersöka hur jag kan gestalta mina operaarior på en provsjungning utan regi, rekvisita och kostym. För att ta reda på det har jag studerat olika källor i form av litteratur, partitur och libretton där den viktigaste källan har varit Stanislavskijs bok En skådespelares arbete med sig själv. LÄS MER
4. Kritiskt tänkande i samhällskunskap : Didaktiska överväganden i undervisning av gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är en litteraturstudie av aktuell forskning med syfte att undersöka vilka didaktiska överväganden i undervisning kan hjälpa gymnasieelever att utveckla kritiskt tänkande i samhällskunskap. Forskningsstudier analyseras med hjälp av de didaktiska begreppen ledarskap, öppet klassrumsklimat, innehåll, elevintresse och stödstrukturer. LÄS MER
5. Högläsning – ett pedagogiskt verktyg för att främja språkutvecklingen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att redovisa vad tidigare forskningsresultat säger om lärarledd högläsning som bidrag till elevers språkliga utvecklig. Läsförståelsen har de senaste åren sjunkit och som resultat av detta har det införts olika satsningar för att vända denna negativa trend. LÄS MER