Sökning: "Lärarlegitimation"
Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade ordet Lärarlegitimation.
21. Individualisering för professionalisering : En idéanalys av den inomfackliga diskussionen kring lärarlegitimation, karriärtjänster och lönesättning
Magister-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay aims to research how the discussion within the two big teacher unions in Sweden has looked in three different issues. The researched issues are the question of individual and differentiated wages, the question of teacher certification and the question of career opportunities for teachers. LÄS MER
22. Yrkeslegitimering – vilka problem ska lösas?: En studie om legitimering av undersköterskor och lärare
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats handlar om förslag till legitimering av undersköterskor och lärare, och huruvida dessa kan tolkas som ansatser till professionalisering. Vidare intresserar vi oss för legitimering som statligt styrmedel och vilka problem man försöker lösa med det. LÄS MER
23. Med en fot i varje läger - En studie om försteläraren i förskolans komplexa uppdrag
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att ta reda på hur rollen som förstelärare kan upplevas på förskolan gällande arbetsuppgifter, gränsupprätthållning samt yrkesidentitet. Förstelärare i förskolan blir allt fler trots att staten inte har avsatt en budget för att skapa karriärvägar i förskolan, vilket gör att uppdragsbeskrivningar sker på kommunal nivå och är beroende av kommunala riktlinjer och de behov som finns i verksamheten för närvarande. LÄS MER
24. Motivation i läraryrket : En studie i vad som motiverar lågstadielärare och hur nya skolreformer påverkar deras motivation.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund - Enligt Statistiska centralbyrån kommer det saknas så mycket som 40 000 lärare inom de närmsta åren och det är endast fem procent av lärarna som anser att yrket är uppskattat av samhället. Med en utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultat i internationella kunskapsmätningar och att detta i sin tur ses som ett resultat av den svenska skolans kunskaps- och disciplinproblem. LÄS MER
25. "Vi är viktiga!" : En studie om fyra förskollärares tolkning av sin yrkesroll, det särskilda ansvaret och lärarlegitimationen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare tolkar sin yrkesroll och sitt uppdrag utifrån den reviderade läroplanen, samt hur förskollärarna möjliggörs resurser att utföra det uppdrag de har. Intressant för studien var även att undersöka hur det särskilda ansvaret och lärarlegitimationen påverkat yrkesrollen och professionen. LÄS MER