Sökning: "Lärarprofession"

Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade ordet Lärarprofession.

  1. 21. Vad innebär det att vara teaterlärare? : - Tre tidigare teaterlärare berättar om sina erfarenheter som lärare på ett estetiskt program med inriktning teater.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carl Michael Karlsson; [2018]
    Nyckelord :theater education; drama and theater; drama and theater teacher; upper secondary school; narrative.; teaterundervisning; drama och teater; drama- och teaterlärare; gymnasieskolan; narrativ.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad tre tidigare teaterlärare berättar om sin lärarroll på ett estetiskt program med inriktning teater. Uppsatsen utgår från två forskningsfrågor: vilka teman framträder i teaterlärarnas yrkesberättelser när det gäller deras lärarprofession? samt vilka utmaningar och möjligheter återkommer i teaterlärarnas yrkesberättelser? Teoretiska utgångspunkter i uppsatsen har varit narrativ teori, samt socialkonstruktionism. LÄS MER

  2. 22. Varken lärare eller fritidspedagog? : En studie av fritidshemslärarna och den nya dubbla yrkesrollen efter lärarutbildningsreformen 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niclas Söderqvist; Åsa Gribbe; [2017]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; lärarprofession; professionalisering;

    Sammanfattning : Neither leisure time teacher nor teacher in arts and esthetic subjects? A study of leisure time teachers and the new double vocational role after the teacher education reform in 2011 The purpose of this study is to examine the interaction in the daily work between leisure time teachers and teachers in arts and esthetic subjects. What possibilities and difficulties does the new vocational role leisure time teacher entail? How does the new education correspond with the demands of the curriculum? The study examines the experiences of teachers with a double role, as both leisure time teachers and teachers in arts and esthetic subject. LÄS MER

  3. 23. På jakt efter godkänt Om lärares förhållningssätt till betyg för elever i behov av stöd i matematik In Search of obtaining a passing Grade About Teachers' Approaches to grade Requirements for Students in Need of

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Rangstrand Hjort; [2017]
    Nyckelord :bedömning; betygskrav; elever i behov av stöd; lärarprofession; matematik;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på lärares upplevelser av och förhållningssätt till att undervisa elever som kämpar, men som inte alltid når ända fram till ett godkänt betyg. Lärare som arbetar i dessa grupper ser hur elever utvecklas och ibland gör väldiga framsteg, men ändå uppnår de inte de formella betygskraven. LÄS MER

  4. 24. Att undervisa i en ny kontext : -lärarstudenters reflektioner kring utomhusdidaktik

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Carin Nyberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns flera fördelar och möjligheter med att undervisa ute och intresset för utomhusdidaktik bland lärare är stort. Ute erbjuds en ny kontext där elevernas sociala relationer stärks, de engageras känslomässigt, rörelse främjas och eleverna tar större ansvar för sitt lärande. LÄS MER

  5. 25. ”Mitt mål är att alla ska flyga!” En intervjustudie där teaterlärare resonerar kring arbetet med att tillgodose elevers olika behov i teaterundervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Carsten Brosjö; [2016-09-13]
    Nyckelord :teaterundervisning; gymnasieskolan; extra anpassningar; särskild begåvning; sociokulturellt perspektiv; lärarprofession;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks hur sju verksamma teaterlärare på gymnasieskolans estetiska program resonerar kring arbetet med att tillgodose elevers olika behov i teaterämnet. Här görs ett försök till att fokusera på två elevgrupper: elever som behöver extra anpassningar för att lättare kunna nå kunskapskraven respektive elever som har lätt att nå de högsta kunskapskraven och behöver extra stimulans för fortsätta sin kunskapsutveckling. LÄS MER