Sökning: "Lärarutbildningen matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 524 uppsatser innehållade orden Lärarutbildningen matematik.

  1. 1. Läromedlets funktion i matematikklassrummet : En jämförelse av läromedel med fokus på området addition och subtraktion i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christine Klövholm; Khadija Morabet; [2023]
    Nyckelord :textbooks; mathematics-specific concepts; representation forms; counting methods; läromedel; matematikspecifika begrepp; representationsformer; räknemetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka vilka förutsättningar som ges för elevers begreppsförståelse i läromedel inom addition och subtraktion i årskurs 1. Metoder som använts för att sammanställa resultatet skedde via en innehållsanalys av fyra matematikläromedel, muntliga intervjuer med lärare och enkätformulär. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning hämmar eller främjar : En läromedelsanalys ur ett perspektiv som fokuserar på matematisk litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rita Soro; [2023]
    Nyckelord :Textbook analysis; mathematical literacy; problem-solving; reality-based tasks; text-based task;

    Sammanfattning : This study conducted to examine the distribution of problem-solving tasks in mathematics textbook related to mathematical literacy. The aim of the study was to analyze the extent to which mathematical literacy is addressed through problem-solving tasks in two grade 4 mathematics textbooks. LÄS MER

  3. 3. Vilka framgångsmetoder finns det som ger högpresterande lågstadieelever möjligheten att utvecklas i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Alice Svensson; Matilda Liljeqvist; [2023]
    Nyckelord :Children; Early primary school; Elementary school; Grade 1 or 2 or 3; High performance; Mathematics;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få en kunskapsöversikt över hur högpresterande elever kan bli utmanade i matematikundervisningen främst i lågstadiet och hur arbetsmetoderna ser ut från lärarens perspektiv. I detta arbete vill vi få fram en slutsats om hur och varför lärare i svensk skola kan utmana högpresterande elever i lågstadieklass efter deras befintliga nivå. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares inställning och uppfattning av barns matematik samt resultatet av dessa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniela Unal; Sandra Bexander; [2023]
    Nyckelord :Matematik; uppfattning; attityd;

    Sammanfattning : With a phenomenographic approach, we study preschool teachers’ perception and attitude to mathematics and the effect these have on their individual teaching. More specifically, we first aim to answer the question of what the preschool teacher's attitude to mathematics is. LÄS MER

  5. 5. Elevers förändrade prestationer i matematik ur ett lärarperspektiv : En intervjustudie om sex lärares syn på elevers förändrade prestationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nadia Khalil; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; student’s performance; elementary school; high school; teachers; phenomenography; Matematik; elevers prestation; grundskolan; gymnasium; lärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematik är ett av kärnämnena i grundskolan och att behärska matematik är av stor betydelse för varje elev och för samhället i stort. I internationella matematikprov så har svenska elever presterat sämre på senare år jämfört med tidigt 2000-tal, även med hänsyn tagen till en uppåtgående trend de senaste tio åren. LÄS MER