Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Eleverna som vinner på arbetsmarknaden : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledning inom lärlingsutbildning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Lärlingsutbildning är nära anknuten till arbetsmarknaden, fokuserar på praktiskt lärande och ställer höga krav på eleverna. Studie- och yrkesvägledning är effektivt men outforskat inom lärlingsutbildning på gymnasiet. Syftet med studien att utforska hur studie- och yrkesvägledning bedrivs inom lärlingsutbildning på gymnasieskolan. LÄS MER
2. "Förvänta dig alltid lite mer." : En intervjustudie om elevers utveckling mot yrkeskunnande inom gymnasiesärskolans lärlingsutbildning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : A main purpose of upper secondary school for students with intellectual disability is to create vocationally skilled individuals. Despite that, only a small number of special education high school students actually end up in employment. LÄS MER
3. "Nu minskar stöket i skolan" : En analys av den svenska skolans utveckling och regeringens åtgärdsprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Den svenska skolan är ett av få områden som rör hela landets medborgare på ett påtagligt sätt. Pisaundersökningarna som gjordes 2006-2012 signalerade att allt inte stod rätt till med den svenska skolan. De visade på en för elevernas del negativ trend i ämnena matematik, språk och naturvetenskap. LÄS MER
4. Learning by doing eller learning by reflective experience? : Tyska lärlingselevers syn på kunskap och status i utbildningen
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Den tyska lärlingsutbildningen är ett dualt utbildningssystem där praktiska och teoretiska kunskaper lärs ut, både i skolan och på en arbetsplats. Utbildningsformen har en lång tradition och är väl etablerad i det tyska samhället. LÄS MER
5. Hur utvecklas och upplevs yrkesidentitet inom gymnasial yrkesutbildning? : En intervjustudie med gymnasiala yrkeselever om synen på den egna yrkesidentiteten.
Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Att utveckla en yrkesidentitet som en del av en bredare identitetsutveckling ses som ett viktigt mål för unga individer. Detta är också ett uttalat syfte med den utbyggnad som skett av arbetsplatsförlagt lärande (APL) inom den svenska gymnasieskolan sedan Gy 2011. LÄS MER