Sökning: "Lärmiljö slöjd"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Lärmiljö slöjd.

  1. 1. Att slöjda ute. En kvalitativ enkätstudie om slöjdlärares användning av och uppfattningar om utomhusundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Tea Sylwan; [2023-01-25]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; Slöjd; Utomhuspedagogik; Didaktik; Autentisk lärmiljö;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka slöjdlärares användning av utomhusundervisning, genom vilka platser de använder sig utav och hur, vilka lärandemål de använder sig av och hur de relaterar till kursplanen för slöjd och vilka möjligheter och hinder de ser med utomhusundervisning i jämförelse med i klassrummet. Data samlades in med en kvalitativ enkät, som besvarades av 22 slöjdlärare. LÄS MER

  2. 2. Kreativum : En fallstudie av bildsalen på Färjestadens högstadium

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Fogelström; [2022]
    Nyckelord :bildsal; lärmiljö; bildundervisning; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att undersöka vilka tankar och idéer som ligger till grund förutformandet av en nybyggd bildsal samt hur den fungerar i praktiken. Syftet är vidareatt ge en sammanställning och en utvärdering av den nya bildsalen som förhoppningsviskan bidra med kunskap och erfarenheter inför framtida skolbyggen och renoveringar. LÄS MER

  3. 3. De kreativa processerna, fysisk lärmiljö och sociala rum : Om handens arbete och slöjdens praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Heidi Lilliehöök; [2022]
    Nyckelord :Fantasi; relationer; neuropedagogik; kognitiva förmågor; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Det finns många åsikter kring att barns och ungas finmotoriska förmågor i grundskolorna är lidande, något som påverkar resultaten på slöjd och hämmar de kreativa processerna. Syftet med detta arbete är att undersöka lärare i mellan- och högstadiet ser på de kreativa processerna i de olika ämnena och hur dessa gestaltas. LÄS MER

  4. 4. När det skiter sig i slöjden : En studie om individanpassning inom maskinsömnad och stickning med ett ramfaktorteoretiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Hendler; My Herstedt; [2022]
    Nyckelord :lärmiljö; individanpassad undervisning; digitala hjälpmedel; instruktioner; struktur;

    Sammanfattning : Slöjdämnet har förändrats i takt med samhällsutvecklingen men även kraven från olika läroplaner. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur slöjdlärare individanpassar undervisningen för att nå elevernas kunskap i maskinsömnad och stickning, samt hur ramfaktorer påverkar lärmiljön. LÄS MER

  5. 5. - VISUELLT STÖD I ÄMNET SLÖJD : En kvalitativ studie om hur visuellt stöd används och skapas i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Antonia Fager; Julia Henriksson; [2021]
    Nyckelord :inkluderande undervisning; lärandemiljö; arbetsprocesser; visualiseringar; gestalta och utforma;

    Sammanfattning : Slöjdande innebär att befinna sig i olika arbetsområden där man tar till sig kunskaper genom att använda flera olika sinnen medan man bearbetar och formar olika material till slöjdföremål. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur olika visuella hjälpmedel kunde stödja både slöjdläraren i sina undervisningsmetoder men också eleverna i deras inlärningsprocesser av olika praktiska kunskaper. LÄS MER