Sökning: "Läroböcker högskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 220 uppsatser innehållade orden Läroböcker högskolan.

  1. 1. Skrivdiskurser i kursen svenska som andraspråk 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Johanna Piel; [2024]
    Nyckelord :skrivdiskurser; Ivanič; svenska som andraspråk; skrivundervisning; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera vilken skrivundervisning som presenteras för elever i kursen svenska som andraspråk 1 och därmed bidra med kunskap om vilken skrivundervisning som erbjuds eleverna. Mer specifikt undersöks, med stöd i Ivaničs (2004) skrivdiskurser och med kvalitativ textanalys, på vilket sätt skrivdiskurser är framträdande i läroböcker för kursen. LÄS MER

  2. 2. Kolets resa genom mellanstadiet : En kvalitativ textanalys av läroböcker med syfte att undersöka progression av delprocesser i kolets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Veronica Kanfjäll-Yilmaz; Nathali Sörberg; [2024]
    Nyckelord :progression; Bruners spiralprincip; expansive framing; fotosyntes; cellandning; förbränning; koldioxid; kolets kretslopp; textanalys; lärobok; lärarhandledning;

    Sammanfattning : Med premissen att progression ska ske i grundskolans undervisning syftar denna studie till att öka kunskapen om huruvida läromedel och lärarhandledningar belyser sambanden mellan processerna fotosyntes, cellandning, förbränning samt ämnet koldioxid och sätter dem i ett större sammanhang, kolets kretslopp. Detta görs med teoretisk utgångspunkt i Bruners spiralprincip, som säger att grundläggande kunskaper ska ges tidigt för att sedan utvecklas till mer abstrakt allteftersom, och expansive framing, som innebär att läraren ramar in inlärningstillfället både bakåtsyftande och framåtsyftande. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan vetenskap och religion i undervisningen i religionskunskap : En litteraturanalytisk samt intervjubaserad undersökning kopplad till undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Louise Mälby; [2024]
    Nyckelord :Religion; vetenskap; gymnasieskolan; läromedelsanalys; religionsundervisning; läroböcker;

    Sammanfattning : Under denna uppsats undersöks frågan om hur relationen mellan religion och vetenskap ser ut på gymnasieskolan idag. Uppsatsen syfte är att undersöka vad som prioriteras i undervisningen om religion och vetenskap för kursen religionskunskap 1 på gymnasieskolan. För att uppnå detta syfte formuleras tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Legitimering av diskursiva skrivuppgifter i läroböcker : En kvalitativ studie om fyra läroböckers legitimeringar av skrivuppgifter i ämnet svenska på högstadiet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexander Eriksson; Daniel Wilson; [2024]
    Nyckelord :lärobok; läroböcker; skrivuppgifter; skrivande; svenskämnet; legitimering; legitimeringsanalys;

    Sammanfattning : Abstract: I denna uppsats analyseras skrivuppgifter i fyra läroböcker i ämnet svenska på högstadiet. Syftet med uppsatsen är att visa på hur och på vilket sätt diskursiva skrivuppgifter legitimeras i fyra undersökta läroböcker. Debatten om läromedel har de senaste blivit alltmer aktuell. LÄS MER

  5. 5. Sexualitet, samtycke och relationer i fem svenska läroböcker : En kvalitativ innehållsanalys av skönlitteratur och SSR i fem olika läroböcker för svenska 1 på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; SSR; gymnasieskolan; svenska; svenskämnet; skönlitteratur; läroböcker; genus; heteronormativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa innehållsanalys är att undersöka hur lärare i svenskämnet för gymnasiet kan arbeta med skönlitteratur kopplat till sexualitet, samtycke och relationer som värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur läroböckerna tar upp och behandlar de värdegrundsrelaterade fenomenen sexualitet, samtycke och relationer ur en skönlitterär aspekt och vilken syn på sexualitet och samtycke som framställs i läroböckernas litteraturutdrag. LÄS MER