Sökning: "Läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 1463 uppsatser innehållade ordet Läroböcker.

  1. 1. 85 bildlärares inställning till läroböcker i årskurs 7-9 - En kvantitativ studie med en komparativ analysmetod av Skolverkets rapport

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Louise Odén; [2021-03-26]
    Nyckelord :lärobok; läromedel; läromedelsforskning; bildundervisning;

    Sammanfattning : AbstractThis thesis has intended to investigate the role of textbooks in Swedish high schools in the artsubject. A quantitative method in the form of a survey has been used to answer the purposeand questions of this thesis. LÄS MER

  2. 2. Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Catrin Lindehag Ahlqvist; [2021-02-08]
    Nyckelord :matematik; läromedel; lärarhandledning; undervisningskulturer; centrala idéer; sociokulturellt perspektiv; medierande redskap; epresentationsformer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter studerades, samt hur olika representationsformer används och hur elever i behov av stöd och utmaningar stöttas. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys i matematik om problemlösningsuppgifter i grundskolan årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elita Brente; Jessica Mao; [2021]
    Nyckelord :läromedel; läroboksanalys; problemlösning; problemlösningsstrategier;

    Sammanfattning : Läromedel har ett stort inflytande över matematikundervisningen och valet av lärobokeni Sverige har överlämnats till den enskilde läraren och skolan. Granskning av läromedel kan anses vara en viktig del för att säkerställa kvaliteten. LÄS MER

  4. 4. Stor bokstav och punkt : Olika typer av skrivande i läroböcker i kursen Svenska 1 och huruvida de överensstämmer med läroplanens mål för skrivande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier; Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Amanda Ask; Sanna Viklund; [2021]
    Nyckelord :Skrivdiskurs; Läroplan; kunskapskrav; läromedel; Svenska 1; kreativt skrivande; akademiskt skrivande;

    Sammanfattning : The main purpose of this essay is to study how teaching materials, such as textbooks, handle the teaching of writing in the course Svenska 1 in Swedish upper secondary school. The writing assignments and exercises in the textbooks are analysed using Roz Ivanič’s (2004) six original discourses of writing and learning to write. LÄS MER

  5. 5. Utveckla entreprenöriella förmågor genom problemlösning i matematik : Utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärande

    Författare :Malin Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriell; problemlösning; förmågor; lärare; 1–3; matematiska problem; entreprenörskap; öppna uppgifter; rika problem; MOSAIK;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka entreprenöriella förmågor lärare anser att elever får möjlighet att utveckla genom problemlösningsaktiviteter i matematik. Frågan är relevant eftersom entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom all undervisning enligt Lgr11 (Skolverket, 2019). LÄS MER