Sökning: "Läroboksanalys matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden Läroboksanalys matematik.

  1. 11. Blir våra elever kompetenta matematiker? : En studie om vilka möjligheter mellanstadieelever har att utveckla matematiska kompetenser när de arbetar med algebra i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Abrahamsson; Isa Vallien; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Läroboksanalys; Kompetens; Algebra; Utveckla;

    Sammanfattning : Denna läroboksanalys har undersökt i vilken utsträckning elever ges möjlighet att utveckla matematiska kompetenser när de arbetar med algebra i läroböcker. Två läroböcker i samma läroboksserie har analyserats, en för årskurs 4 respektive årskurs 6. LÄS MER

  2. 12. Bråk - Balansen mellan metod och förståelse inom bråkbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Matilda Wilhelmson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsatts syftar till att beskriva bråkundervisningens gestaltning, hur balasen ser ut mellan metodträning och resonerande diskussioner och hur bråkbegreppet framställs i ett antal läroböcker som används i undervisningen på mellan- och högstadiet. För detta har dels en läroboksanalys genomförts där fokus har legat på ett jämföra olika typer av matematiskt resonemang. LÄS MER

  3. 13. Problemlösningsuppgifter i två läroböcker i matematik för årskurs 4 : - med fokus på matematiska utvecklingsmöjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Stefan Barath; Pettersson Rasmus; [2018]
    Nyckelord :Grundskola; lärare; läroboksanalys; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga vilka typer av problemlösningsuppgifter som förekommer i Matte Direkt Borgen 4A och Prima Formula 4. Vidare ämnar studien undersöka vilka möjligheter problemlösningsuppgifterna skapar för att utveckla de olika faserna i problemlösningsprocessen. LÄS MER

  4. 14. Vad innehåller och vad förändras i matematikläroboken? : En läroboksanalys utifrån hur skriftliga räknemetoder har förändrats i läroböcker för årskurs 3 före och efter införandet av Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2018]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Läroplan; Kursplan; Traditionella algoritmen; Mellanledsräkning med talsorter; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : I ett tidigare arbete (Sundh, 2016), analyserade jag 8 matematikläroböcker för årskurs 3. Den analysen ligger som grund för den här studien som utvidgar analysen till att vidare undersöka hur läroböcker inom matematik för årskurs 3 speglar kunskapskraven i respektive styrdokument Lpo94 och Lgr11, med fokus på skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion. LÄS MER

  5. 15. Problemlösning i läroböcker utgivna år 1979-2012 : En komparativ läroboksanalys med ett perspektiv på problemlösning

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Mathilda Vallin Engström; [2017]
    Nyckelord :mathematics; problem solving; problem solving ability; textbook; textbook analysis; matematik; problemlösning; problemlösningsförmåga; lärobok; läroboksanalys;

    Sammanfattning : According to research, problem solving is one of mathematics most important content, since teaching problem solving helps students to develop a deeper understanding of mathematics. At the same time, research shows that through history and even today, the majority of mathematics education consists of students working individually with information in the textbook that deals with methodology. LÄS MER