Sökning: "Läroboksanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 179 uppsatser innehållade ordet Läroboksanalys.

  1. 21. Språkliga kompetenser i läroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karin Lindroth; [2022]
    Nyckelord :kommunikativ språkförmåga; kommunikativa kompetenser; läroboksanalys; läroboksforskning; språkläroböcker; språkinlärning; tyskundervisning;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag gjort en innehållsanalys av tre utvalda läroböckerför nybörjartyska, riktade mot årskurs 7. Syftet med studien var att undersöka omläroböckerna uppmanar eleverna att träna de förmågor och kompetenser som efterfrågasav skolans styrdokument. LÄS MER

  2. 22. Den modiga eller slösaktiga kvinnan? : En läroboksanalys om kvinnliga aktörer från 1876 till 2018

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Marija Suvejkic; [2022]
    Nyckelord :Textbooks; women; equality; gender; and history didactics theory; Läroböcker; kvinnor; jämställdhet; genus och historiedidaktisk teori;

    Sammanfattning : This is a study about six textbooks that are used in the history subject in the Sweden upper secondary school since the year of 1876 to 2018 with a year-gap of approximately 30 years. The study aims to understand how many and to what proportion women are named in the textbooks. LÄS MER

  3. 23. BILDEN AV SÄKERHETSPOLITIK I LÄROBÖCKER : Läroboksanalys av Sveriges säkerhetspolitik i läroböcker från Lgy 70 och Lpf 94

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joar Wikström; [2022]
    Nyckelord :Security policy; curriculum; textbook analysis; qualitative content analysis; neutrality; security; social science;

    Sammanfattning : In this study, the content and depiction of security policy in Sweden was studied in educational social studies textbooks, derived from the 3rd course from two different curriculums: Lgy 70 and Lpf 94. The purpose of the study was to examine if there is a notable development and shift in the way that security policy is depicted and described in Swedish textbooks, and to do it in consideration of the drastic geopolitical changes that came with the fall of the Soviet Union and the end of the Cold war. LÄS MER

  4. 24. Framställningen av utomeuropeiska kulturer och länder i läroböcker : En läroboksanalys av historieläroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Magnusson; [2022]
    Nyckelord :non-European; textbooks; portrayal; identification and understandin; Utomeuropeisk; läroböcker; framställning; identifiering och förståelse.;

    Sammanfattning : Textbooks’ prominent role in education makes their content and how they present it interesting to investigate. The purpose of this essay is therefore to investigate how non-European cultures and countries are presented in four history textbooks that are currently used in the Swedish upper secondary school. LÄS MER

  5. 25. Kan man lita på att det finns tillräckligt med ämnesinnehåll i läroböckerna? : En läroboksanalys av kemiläroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anton Holm; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroplansteori; Centrala innehåll; Kemi; Lgr 11; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna undersökning har ämnesinnehållet i kemiläroböcker för årskurs 4–6 analyserats för att synliggöra om det fortfarande överensstämmer med det nya centrala innehållet i Lgr 22 som blir aktuellt hösten 2022. Då det sker en förändring i det centrala innehållet kommer undersökningen fokusera och ta reda på om ämnesinnehållet fortfarande är aktuellt eller inte. LÄS MER