Sökning: "Läroboksuppgifter"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Läroboksuppgifter.
1. Synen på skönlitterär kunskap i läromedel för Svenska 1
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur läromedel för svenska 1 i gymnasieskolan arbetar med skönlitteratur i förhållande till vad läroplanen säger. Med hjälp av en innehållsanalys av tre olika läromedel för svenska 1, undersöks vilken sorts litterär kunskap som prövas i samband med övningsuppgifter i läromedlet. LÄS MER
2. Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. LÄS MER
3. Att utveckla modelleringsförmåga : En undersökning av läroböckers synliggörande av modelleringsprocessen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka möjligheter som gymnasium elever får attträna modelleringsförmågan genom läroboksuppgifter. Studien går inte in på ommodellering är möjlig att använda i uppgifterna utan undersöker i stället hur ofta studenten bliruppmanad att använda det. LÄS MER
4. Problemlösningsuppgifter i läromedel : En innehållsanalys av läroboksuppgifter i årskurs 1–3 utifrån ett problemlösningsperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine problem solving in teaching materials. Problem solving should, according to Lgr 11, have a central role in the teaching of mathematics. In a teaching that is dominated by textbooks it is important that the textbook give students the possibility to continuously develop their problem solving skills. LÄS MER
5. Hur lärares val av matematikuppgifter möjliggör för imitativa och kreativa resonemang : En innehållsanalys av läroboksuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Trots att kritik riktas mot matematikläroböcker för att främst innefatta uppgifter som tränar elevers procedurella kunskaper är elevaktivt arbete i en lärobok vanligt förekommande i matematikundervisningen i Sverige. Lärares urval av läroboksuppgifter som elever får arbeta med kan antingen möjliggöra för imitativa eller kreativa resonemang. LÄS MER