Sökning: "Läromedel idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Läromedel idrott och hälsa.

  1. 1. Läroböcker i idrott och hälsa : En granskning av trovärdighet, representerbarhet och meningsfullhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jakob Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Fysiologi; Idrott och hälsa; Läroböcker; Läromedel; Nutrition; Träningsmetoder.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsområdet valdes då det under mina VFUer varit stor skillnad i hur mycket läroboken används i kemi och idrott och hälsa. Det finns tidigare forskning som visar att läroböcker med god kvalitet kan gynna elevers lärande och underlätta för lärare. LÄS MER

  2. 2. Hälsosamma läromedel? : En jämförande studie om hälsoperspektiv i kursplan och läromedel i Idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Viktor Elm; Adam Nilsfors; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; hälsa; läromedel; lärobok; läroplan; Lgr11; Lgr22; utbildning;

    Sammanfattning : Under vår lärarutbildning i Idrott och hälsa har vi observerat utbildade lärare i deras yrkesutövande. Efter att ha sett hur lärare i Idrott och hälsa använder sina egna undervisningsverktyg fastnade en tanke hos oss. LÄS MER

  3. 3. Vem använder läromedel i Idrott och hälsa? : En enkätstudie om läromedelsanvändning i ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Henrik Norrby; [2021]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; läromedel; digitala hjälpmedel; lärobok;

    Sammanfattning : Läromedel är en stor del av dagens skola men ofta förbisett inom idrott och hälsa. Att använda sig av läromedel kan innebära flera positiva konsekvenser för undervisningen vilket motiverar användning även i idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. Gymnasielärares arbetsmetoder och upplevelser under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie utifrån idrott och hälsa lärares perspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sofyan Elmarghichi; Andrés Cañas; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare på gymnasiet resonerar om hur deras undervisning har påverkats av coronaviruspandemin. Studiens frågeställningar lyder enligt följande: Vilka upplevelser har gymnasielärare i idrott och hälsa haft till följd av coronaviruspandemin? På vilket sätt har pandemin påverkat deras arbetsmetoder? Hur kommer coronaviruspandemin påverka deras framtida undervisning?  Metod: Studien använder sig av en kvalitativ ansats och där det empiriska materialet består av inspelade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. ”Efter dansen tackar man varandra och pojken följer sedan flickan till hennes plats” : En innehållsanalys av genusframställning om kvinnor och män i läroböcker från åren 1988, 1999 och 2012 i ämnet idrott och hälsa för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Magnus Johansson; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; läromedel; genus; kön; diskurs;

    Sammanfattning : Idag och historiskt talar mycket för att undervisningen i ämnet idrott och hälsa har i präglats av stereotypiska och traditionella könsmönster. Samtidigt tycks det ha varit svårt för lärare att bedriva en undervisning som lever upp till både skolverkets och ämnets mål om att motverka just stereotypiska och traditionella könsmönster. LÄS MER