Sökning: "Läromedel sva undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Läromedel sva undervisning.
1. ” […] Beror det på att SO-kunskaperna är svaga, eller beror det på att språket är svagt?” : En kvalitativ intervjustudie om SO-undervisning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare beskriver hur de arbetar inkluderande med de samhällsorienterande ämnena i flerspråkiga klassrum. Vi ville bland annat få en insikt i vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av, samt vilka utmaningar de upplever i sin undervisning och hur dessa utmaningar hanteras. LÄS MER
2. Hur etnicitet representeras : En kvalitativ textanalys i läromedel för svenska och SVA
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra hur representation av etnicitet framställs i läromedel för ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurserna förskoleklass till årskurs tre (F-3). Två frågeställningar har framställts för att besvara syftet och den centrala problemformuleringen. LÄS MER
3. Genrepedagogikens användning i SVA undervisning : Cirkelmodellens tillämpning i läromedel och undervisning för Svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine the use and application of the curriculum cycle in Swedish as a second language teaching and how the relationship between theory and practice might look like. The questions that formed the basis of this study addresses how the curriculum cycle is used in teaching of Swedish as a second language and how the curriculum cycle is applied in teaching materials for students learning Swedish as a second language. LÄS MER
4. Varierande kunskapsnivåer och tidsbrist : En enkätstudie om lärarnas anpassningar, stödinsatser samt upplevda utmaningar i arbetet med svenska som andraspråkselever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur lärare i årskurserna 1–6 beskriver att de planerar och lägger upp sin undervisning för elever med svenska som andraspråk. Utifrån studien vill vi generara ny kunskap om lärares uppfattningar kring stöd i undervisningen, samt vilka utmaningar de upplever i arbetet med SVA-undervisningen. LÄS MER
5. Klarar läromedlen det nationlla provet? : En analys av vilka läsförståelseprocesser SVA-läromedel nyttjar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I denna uppsats undersöks huruvida två läromedel författade för gymnasiekursen svenska som andraspråk 1 ger eleverna möjlighet att öva på de läsförståelseprocesser som de möter i det nationella provet. I undersökningen kategoriseras textfrågor i anslutning till skönlitterära och sakprosatexter i läromedlen efter de tre läsförståelseprocesserna det nationella provet prövar. LÄS MER